בחירה חופשית / דטרמיניזם / רצון חופשי - האם יש
בחירה חופשית? מהי האמת? דטרמיניזם.
בחירה חופשית. האם באמת ולמי באמת יש
בחירה חופשית? כפי שכבר ביארתי (כאן, וגם כאן), המהות של
הבחירה החופשית היא, רצון יוצר עשייה. וכאן נחדד את העניין הזה.
הבחירה החופשית נוצרת רק בגלל שהאדם ממוקד בעשייה שלו ולא ברצון שלו. ז"א הסיבה שנדמה לאדם שיש לו
בחירה חופשית, היא רק משום שהוא ממוקד במה שהוא עושה ולא במה שהוא רוצה. הסבר: כאשר האדם עסוק כל הזמן בלעשות דברים במקום בלחשוב על מה שהוא עושה, במקרה כזה נדמה לאדם שהוא
בוחר את מה שהוא עושה. ומדוע נדמה לאדם שהוא
בוחר את מה שהוא עושה? משום שהוא מרגיש שהוא עושה את מה שהוא רוצה.
בחירה חופשית = רוצה עושה, לא רוצה לא עושה. כל זה כמובן נכון, ובאמת האדם
בוחר לעשות את מה שהוא רוצה. אז היכן התרמית? העניין שהוא שהאדם
בוחר לעשות את מה שהוא רוצה ואכן עושה אך ורק את מה שהוא רוצה, אך הוא לא
בוחר את מה שהוא רוצה שיוצר ומוביל את האדם אל מה שהוא עושה. העניין הנ"ל מנפץ את הגאווה המטופשת של האדם לחלוטין, ולכן האויב הגדול ביותר של האדם להבין את העניין הזה, הוא כמובן האגו ... ולכן הוא מתעקש לגרום לאדם להשלות את עצמו שהוא
בוחר לעשות משהו. כדי להבין את העניין הזה לעומק וכדי להבין אותו באמת, על האדם להסתכל על העניין בעין אמיתית בלבד וללא שום שיקול של אגו כלשהו. הנושא הוא די פשוט. האדם
בוחר מה לעשות. האדם עושה את מה שהוא רוצה ויכול שלא לעשות את מה שהוא לא רוצה. אך האדם לא
בוחר מה לרצות. יתכן ונדמה לאדם שהוא
בוחר מה לרצות, אך זו כמובן לא יותר מאשר אשליה. כי גם כדי
לבחור מה לרצות, גם לשם כך צריך רצון אחר פנימי יותר שמגיע מעצמו ללא
בחירה של האדם. אם נדמה לאדם שהוא
בוחר מה לרצות, אז נראה אותו
בוחר להפסיק לרצות לחלוטין! האדם לא
בוחר לרצות ולא
בוחר מה לרצות. האדם עושה את מה שהוא רוצה. הרצון של האדם הוא זה שמחליט לאדם מה לעשות. האדם לא יכול שלא לעשות את מה שהוא רוצה. והאדם חייב לעשות את מה שהוא רוצה. אם הרצון של האדם ... כאשר האדם מחפש את האמת, הוא רואה שהוא אכן
בוחר בבחירה חופשית לעשות את מה שהוא רוצה בלבד, והוא עושה אך ורק את מה שהוא רוצה, אך הוא לא
בוחר מה לרצות. כל הרעיון של
בחירה חופשית מבוסס על הרעיון של סיבה שיוצרת תוצאה. האדם
בוחר שזו הסיבה שיוצרת את התוצאה שהיא הפעולה. אך מאחר שלכל סיבה יש סיבה, הרי שיש סיבה גם מדוע האדם בחר את
הבחירה שלו ולא אחרת. על האדם לשאול את עצמו, מדוע בחרתי X ולא Y. אם אין לכך סיבה, הרי שלא הייתה כאן
בחירה חופשית. ואם יש לכך סיבה, הרי שגם אז אין כאן
בחירה חופשית. הסיבה היחידה שנדמה לאדם שיש לו