אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔איך לשכנע מישהו שאפשר להשתנות? איך לשכנע מישהו שהוא יכול להשתנות? איך לשכנע שאנשים משתנים? איך לעשות מניפולציה על מישהו? שיטת שכנוע, איך...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






ייעוץ + טיפול גם בנושאים:
בחירה חופשית, דטרמיניזם, רצון חופשי, חופש הבחירה, בחירה, ידיעה בחירה, מאמן עסקי, הבחירה והידיעה, יועץ אישי, סיבתיות פנימית, סיבה ומסובב, הפרדוקס בין ידיעת השם לבחירה החופשית, ייעוץ אישי, בחירה חופשית מלאה, טיפול אישי, בעיית ידיעה ובחירה, הכל מלמעלה, סיבתיות דטרמיניסטית, בחירה חופשית יחסית, שליטה בגורל, ליברטאניזם, אימון אישי, מדריך אישי, היעדר רצון חפשי, בחירה חופשית בפילוסופיה הכללית, רצון עצמאי, חרדת חופש בחירה, סיבתיות חומרית, העיקרון הדטרמיניסטי, עילה ועלול, הכל בידי שמים, בחירה חופשית פרדוקס, שאלת הבחירה החופשית, דטרמיניזם, אחריות אישית, בחירה חופשית בפסיכולוגיה, ידיעת האל, פעולה על בחירה חופשית, בחירה חופשית מוחלט, גורל, שאלת הבחירה והידיעה,
☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
4:56איך לשכנע מישהו שאפשר להשתנות? איך לשכנע מישהו שהוא יכול להשתנות? איך לשכנע שאנשים משתנים? איך לעשות מניפולציה על מישהו? שיטת שכנוע, איך לשכנע מישהו שיש לו בחירה חופשית? גנטיקה, רצון חופשי
איך לשכנע אדם שהוא יכול להשתנות?

אליעד כהן מציג שיטה מפורטת ופרקטית כדי לשכנע אדם שמאמין שאין לו יכולת להשתנות, שהוא למעשה כן יכול להשתנות. הוא מדגיש שהמטרה בשכנוע היא לגרום לאותו אדם לחשוב בצורה שונה, וזאת באמצעות מניפולציה עדינה על מנגנוני החשיבה שלו.

מה לעשות כשאדם טוען "אני לא יכול להשתנות"?

כאשר אדם טוען שאין לו יכולת להשתנות, קודם כל שואלים אותו אם תמיד היה כזה. למשל, אפשר לשאול אותו: "תמיד היית ככה? מאז שנולדת?". אם האדם מאשר שאכן תמיד היה כך, יש לשאול אותו אם הוא בטוח שאין שום אפשרות לשינוי. בשלב זה, סביר שהוא יתעקש שהוא בטוח לגמרי ושאין לו אפשרות להשתנות בנושא ספציפי שמטריד אותו.

השלב הבא הוא למצוא לפחות דבר אחד שבו הוא כן משתנה. לדוגמה, אפשר לשאול אותו על הרגלים אחרים שהוא כן הצליח לשנות בעבר, כמו הרגלי תזונה או תחביבים חדשים שרכש. המטרה היא להראות לו שהוא כן משתנה בתחומים מסוימים בחייו. כך נוצר אצלו ספק לגבי אמונתו הראשונית, ואם הוא משתנה בתחום אחד, הוא אולי יכול להשתנות גם בתחום אחר.

מדוע אנשים חושבים שאינם יכולים להשתנות?

אליעד מסביר שאנשים מחזיקים באמונה כלשהי משתי סיבות עיקריות:
  • הם מאמינים שזו האמת.
  • הם מרגישים טוב להאמין בכך.
לכן, אם ברצוננו לשנות אמונה זו, עלינו לגרום לאדם להרגיש רע עם המחשבה הזו. כלומר, עלינו ליצור סיטואציה שבה האדם יפגע מהאמונה שהוא לא יכול להשתנות, וכך יבחר להחליף אותה באמונה חדשה שמועילה לו יותר.

איך לגרום לאדם להרגיש רע עם המחשבה שאינו יכול להשתנות?

כדי לגרום לאדם להרגיש רע מהמחשבה שאינו יכול להשתנות, ניתן להראות לו כיצד אמונה זו פוגעת בו באופן ישיר. למשל, אם הוא מתלונן על אנשים בכביש שמתנהגים בצורה לא טובה, ניתן לומר לו: "הם לא יכולים להשתנות, זה עניין של גנטיקה ואין מה לעשות עם זה". אם ירגיש תסכול מהמצב, הוא עצמו יטען: "לא נכון, אנשים יכולים להשתנות!" ואז תהיה לו מוטיבציה לחשוב שגם הוא עצמו יכול להשתנות.

אליעד מדגים זאת בצורה הבאה: אדם אומר שאין בחירה חופשית, אז נותנים לו סיטואציה שתגרום לו להעדיף להאמין שיש בחירה חופשית. לדוגמה, אומרים לו: "אתה חייב לקבל את המצב כמו שהוא כי אין לך בחירה", ואז הוא בעצמו מתקומם ואומר: "ברור שיש לי בחירה!". ברגע זה הוא מבין שגם לו יש אפשרות לשינוי ובחירה חופשית.

כיצד ניתן ליישם את שיטת השכנוע הזאת בזוגיות?

השיטה הזאת יכולה להיות יעילה גם במערכות יחסים ובזוגיות. לדוגמה, אם אחד מבני הזוג מתלונן על התנהגות בן הזוג השני ואומר לו: "אתה צריך לקבל אותי כמו שאני כי אין לי יכולת להשתנות", ניתן להשתמש בטכניקה הבאה. בן הזוג השני יגיב: "אני מוכן לקבל אותך כמו שאתה, אבל האם אתה גם מוכן לקבל אותי כמו שאני? אם כן, אז תקבל גם את העובדה שאני לא מקבל אותך כמו שאתה". זוהי מניפולציה הגורמת לבן הזוג להבין שכמו שהוא רוצה לקבל הבנה וקבלה, הוא חייב להכיר בכך שיש לו אפשרות לשינוי, אחרת יגיע למצב של מבוי סתום.

אליעד מדגיש ששיטה זו היא כלי עוצמתי שיכול לסייע בזוגיות, במיוחד אם הזוג רוצה לנהל תקשורת יותר פתוחה ולהגיע להבנה הדדית.

האם השיטה הזו תמיד עובדת?

חשוב להבין שהשיטה לא תמיד מובילה לתוצאות מיידיות או ודאיות. עם זאת, היא מגדילה את הסיכויים באופן משמעותי שאדם ישנה את אמונתו לגבי יכולתו להשתנות. המפתח הוא לגרום לו להבין שאמונתו הנוכחית מזיקה לו, וכאשר יבין זאת, יש לו סיכוי טוב יותר להשתכנע שהוא מסוגל לשנות את עצמו או את תפיסתו.

איך השיטה פועלת לגבי אמונות שליליות נוספות?

העיקרון הזה יכול לפעול גם לגבי אמונות אחרות. אליעד מציע למצוא מצבים בהם האדם רוצה להאמין במשהו חיובי, ואז להציג בפניו סיטואציה שלילית הנובעת מהאמונה השלילית שלו. כך הוא ירצה באופן טבעי לאמץ את האמונה החיובית יותר, מתוך מוטיבציה להרגיש טוב יותר.

מהו העיקרון הבסיסי של מניפולציית החשיבה?

העיקרון הבסיסי שאליעד מלמד הוא פשוט: כל אדם מחזיק באמונותיו כי הוא חושב שהן נכונות או שהן גורמות לו להרגיש טוב. ברגע שניצור מצב בו האמונה גורמת לו להרגיש רע, יהיה לו אינטרס חזק לשנות את אותה האמונה, וכך הוא יגיע למצב של פתיחות לשינוי.

השימוש בכלים אלו יכול לסייע לאנשים להשתנות ולשפר את חייהם, מתוך הבנה עמוקה יותר של מנגנוני החשיבה שלהם.
איך לשכנע מישהו שהוא יכול להשתנות?

אם יש אדם שטוען שהוא לא יכול להשתנות, נשאלת השאלה איך אפשר לשכנע אותו אחרת, במיוחד אם הוא רוצה להשתנות אבל לא מאמין בכך. אליעד מציע מספר שלבים שמבוססים על הבנת מנגנון החשיבה של האדם והרגשותיו.

מה לעשות כשמישהו אומר "אני לא יכול להשתנות"?

במקרה בו אדם אומר שהוא לא יכול להשתנות, ניתן להתחיל בכך שתשאל אותו אם הוא תמיד היה כזה. למשל, אפשר לשאול: "תמיד היית ככה?" או "מאז שנולדת ככה?". אם הוא יגיב בהסכמה, כלומר, "כן, מאז שנולדתי ככה", ניתן להמשיך לשאול אותו אם הוא בטוח שהוא לא יכול להשתנות.

כיצד לשכנע אותו שיכול להשתנות?

השלב הבא הוא לגרום לו לחשוב ולמצוא לפחות דבר אחד שהוא כן משתנה בו. אם הוא אומר שזה בלתי אפשרי עבורו להשתנות, אפשר להראות לו שהוא כן משתנה באספקטים אחרים של חייו. ברגע שיבין שהוא כן משתנה בהיבטים מסוימים, זה יכול להקל עליו להבין שאולי הוא יכול להשתנות גם במקומות אחרים.

האם יש אפשרות לגרום לו להרגיש רע על כך שהוא לא יכול להשתנות?

האסטרטגיה של אליעד היא לגרום לאדם להרגיש רע מהמחשבה שהוא לא יכול להשתנות. אם הוא ירגיש רע מהמחשבה הזו, הוא עשוי להתחיל להאמין שהוא כן יכול להשתנות. לשם כך, יש צורך ליצור סיטואציה שבה הוא יחשוב שהאמונה הזאת לא מועילה לו. לדוגמה, אם אדם אומר "אנשים לא יכולים להשתנות", אפשר להצביע על מצבים בהם אנשים כן שינו את עצמם ולהראות לו שגם הוא יכול להשתנות.

כיצד לגרום למישהו להאמין בבחירה חופשית?

אם אדם אומר שאין לו בחירה חופשית, ניתן ליצור סיטואציה בה הוא יעדיף לחשוב שיש לו בחירה חופשית. למשל, אם מישהו אומר שאין לו שליטה על משהו בחיים, אפשר להביא לו דוגמה בה הוא יחשוב שהוא כן יכול לבחור, וכך לשדר לו שהוא יכול לבחור גם בדברים אחרים.

האם זה תמיד עובד?

לא תמיד אפשר לגרום לאדם להאמין שהוא יכול להשתנות או שיש לו בחירה חופשית. אבל אליעד מסביר שעלינו ליצור סיטואציות בהן האדם ירגיש רע מהמחשבה שאין לו בחירה או שאין לו יכולת להשתנות. ברגע שזה יקרה, יש סיכוי גבוה יותר שהוא ישנה את דעתו.

איך להשתמש בשיטה הזו בזוגיות?

שיטה זו ניתנת לשימוש גם בזוגיות. לדוגמה, אם זוג רבים וחד מהם מאשים את השני במשהו, ניתן לשחק עם הרעיון של "אין לך בחירה" ו"למה אני צריכה לקבל אותך כמו שאתה אם אתה לא מוכן לקבל אותי?". שיטה זו יכולה להוביל למצב בו כל אחד יתחיל לחשוב על אפשרויות אחרות לשנות את ההתנהגות שלו, ולגרום למערכת הזוגית לפתח יותר הבנה הדדית.
עכשיו נגיד יש מישהו שאומר שאנשים לא יכולים להשתנות אוקי בן אדם אומר שאנשים לא יכולים להשתנות או שהוא אומר שהוא לא יכול להשתנות, איך אנחנו בעצם משכנעים מישהו שחושב שהוא לא יכול להשתנות שהוא יכול להשתנות. מה אנחנו עושים?

ש: והוא רוצה להשתנות?

אליעד: כן.

ש: משקרים אותו שאנשים אחרים יכולים להשתנות, בהנחה שהוא חושב שאנשים אחרים יכולים להשתנות.

אליעד: נגיד מישהו אומר אני לא יכול להשתנות זה אני אני לא יכול להשתנות.

ש: והוא חושב שאנשים אחרים יכולים להשתנות?

אליעד: לא אז איך משכנעים אותו שאנשים אחרים יכולים להשתנות?

ש: אז אני לא יודע.

אליעד: זאת השאלה אבל, יפה אז מה אנחנו עושים?

ש: צריך לשאול אותו אתה תמיד היית ככה.

אליעד: "תמיד הייתי ככה".

ש: "מאז שנולדת גם?".

אליעד: "כן מאז שנולדתי ככה נולדתי מה לעשות" לא משנה מאז שהוא נולד בכל מקרה התשובה היא פשוטה.

ש: "אתה בטוח שאתה לא יכול להשתנות?".

אליעד: "בטוח שאני לא יכול להשתנות וזה אני ואין אפשרות להשתנות" התשובה פשוטה ביותר.

ש: תמצא בעצמך דבר אחד שהוא כן משתנה בו.

אליעד: הוא אומר לך בזה אני לא יכול להשתנות.

ש: לא למצוא לפחות דבר אחד שהוא כן משתנה.

אליעד: כן אני הבנתי הוא אומר לך "אבל בזה נכון אבל בזה אני לא יכול להשתנות אין אפשרות להשתנות".

ש: "אתה בטוח שאתה לא יכול להשתנות בזה?".

אליעד: "בטוח".

ש: "אז למה זה מפריע?".

אליעד: לא מפריע כלום אני אמרתי אם אתה רוצה לגרום לו לחשוב שהוא יכול להשתנות.

ש: זה לא מפריע לו שהוא לא יכול להשתנות.

אליעד: לא מפריע לו כלום עכשיו לנו מפריע שהוא חושב שהוא לא יכול להשתנות, לנו מפריע שהוא חושב שהוא לא יכול להשתנות מה נעשה והתשובה היא כדלקמן בן אדם חושב משהו משתי סיבות אחד כי הוא חושב שזה טוב שתיים כי הוא חושב שזאת האמת, נכון בן אדם חושב דבר משתי סיבות כי הוא חושב שזאת האמת וכי הוא חושב שזה טוב, טוב לו לחשוב ככה והוא גם חושב שזה נכון.

מה זה אומר לנו בהקשר שלנו זה אומר שאם אנחנו בעצם רוצים שמישהו יכול לחשוב שהוא יכול להשתנות אנחנו בעצם צריכים לגרום לו להרגיש רע מהמחשבה שהוא לא יכול להשתנות, איך לו להרגיש רע מהמחשבה שהוא לא יכול להשתנות אז אנחנו בכלל נעשה סיפור אחר לגמרי נגיד לו אתה יכול להשתנות כי אנשים יכולים להשתנות, עכשיו איך נגרום לו לחשוב שאנשים יכולים להשתנות ניצור לו במוח סיטואציה שבה אם הוא יחשוב שאנשים לא יכולים להשתנות זה יעשה לו רע.

לדוגמה הוא נגיד נוסע בכביש ויש אנשים עוקפים אותו ואז הוא אומר "תראה את האנשים האלה מה הם עושים, אתה יודע אנשים לא יכולים להשתנות" עכשיו זה עושה לו רע המחשבה בדיוק כי עכשיו המחשבה שאנשים לא יכולים להשתנות דופקת לו את האינטרס שלו "מה פתאום יכולים להשתנות" אומרים לו "לא הם לא יכולים הם נולדו ככה זאת הגנטיקה, אין דבר כזה גנטיקה הם יכולים להשתנות, אנשים יכולים להשתנות נכון גם אתה יכול להשתנות".

זאת אומרת אנחנו ניצור לו סיטואציה שבה הוא ירגיש רע מזה שהוא חושב שאנשים לא יכולים להשתנות ואז זה יגרום לו לרצות לחשוב שהם יכולים להשתנות ואז זה ישכנע אותו שגם הוא יכול להשתנות או במילים אחרות בן אדם שאומר אין לי בחירה חופשית נביא לו סיטואציה שבה הוא יעדיף לחשוב שיש בחירה חופשית, נביא משהו נגד רצונו ונגיד לו "אדוני אין בחירה חופשית זה מה יש אין בחירה חופשית" הוא יגיד "לא יש בחירה חופשית, נכון גם לך יש".

למה כי בן אדם חושב את מה שהוא חושב כי הוא חושב שזה טוב וכי הוא חושב שזאת האמת ולכן אם אנחנו ניצור לו סיטואציה שהוא חושב שזה יעשה לו רע לחשוב את זה אז הוא לא יחשוב את זה ואז זה יגדיל את הסיכוי שהוא לא יחשוב את זה, פשוט ביותר פשוט ביותר.

ש: אבל הוא לא כופר בבחירה הוא אומר רק על זה.

אליעד: אני מסכים איתך הוא אומר רק בזה דהיינו, יש דברים שאין לי בהם בחירה אז אנחנו נמצא לו משהו.

ש: בדבר מסוים.

אליעד: מסוים אז אנחנו נמצא לו משהו שהוא ממש רוצה שמישהו אחר ישתנה ונגיד לו אין בחירה על זה "אתה יכול להוכיח לי שיש שם בחירה, יפה באותה דרך נוכיח לך שיש לך בחירה", נמצא משהו שהוא רוצה לחשוב שיש בחירה ונגיד לו "אדוני אין בחירה זה מה יש, יש בחירה יפה גם לך יש בחירה". עכשיו נגיד לדוגמה בזוגיות נגיד ששני אנשים רוצים לריב אחד עם השני אז אחד מאשים אותך במשהו אז אתה אומר לו "אולי תשתנה, לא אין לי בחירה, גם לי אין בחירה זה הכל לך אין בחירה אתה צודק גם לי אין זה מה יש תקבל אותי איך שאני נכון תקבל אותי איך שאני שאני לא מקבל אותך איך שאתה" זה הדיל.

הבנו פשוט או לא פשוט אם מישהו אומר לך "תאהבי אותי אני רוצה שתקבלי אותי איך שאני, למה את נגיד צועקת עלי כל פעם כשככה וככה תקבלי אותי איך שאני" את אומרת "אני מוכנה לקבל אותך איך שאתה ואתה גם מוכן לקבל אותי איך שאני? כן, אז תקבל אותי שאני לא מקבלת אותך זה הכל אם לך אין בחירה גם לי אין בחירה" וכמובן שזה אם רוצים לריב.
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי לפעול, אדם חייב קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום שאולי הוא מוגבל לעשות רק את מה שהוא עושה בפועל. מהו רגע הבריאה ... ברגע שהבורא רצה משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את העולם, בהכרח נוצרת הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את החקירה והופך אותה ממקור להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח להרגיש חופשי במערכות יחסים ובחיים באופן כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא למציאות עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר המונע על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע לבחון את השאלה מתוך נקודת מבט חווייתית ולא רק פילוסופית. לדעתו, כאשר נעלמת התחושה של אני נפרד, נוצרת חוויית חופש ... האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, מדוע חשוב לנו להרגיש רגשות כמו כעס או אכזבה אם אנו מבינים שאין לנו שליטה אמיתית על האירועים. אליעד מסביר שיש רמות ... המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא שייכים למציאות עצמה. אדם כזה מפסיק להיאבק עם אנשים, מפסיק להילחם במציאות, ומתחיל לפעול בצורה הרמונית עם היקום. במקום ... איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד בעולם - לאכול, לנהל מערכות יחסים, לעבוד, ואף להתווכח או לריב אם יש צורך. אך ברקע הוא מודע שכל מה שקורה הוא רצון ... של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם מלחצים, מתחושות אשמה ומתסכול. האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר של אלוהים, כלי ביטוי נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות אנשים מזה דורות. ... האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה מסוימת. לדוגמה, ... אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב ... עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. ... ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים ... ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, ... את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון ... מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר ... לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא ... בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם ... ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא חווה שלמות אמיתית, ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת עמוקה. מצד אחד קיימת האמונה שהכל נקבע מלמעלה, כמו באסלאם, שם מקובל להגיד הכל מכתוב, כלומר, כל פעולה או אירוע מתוכנן ... יודע מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי עקיבא טען שהכל צפוי והרשות נתונה, אך הגישה הזו מציגה סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר כמי שלא הבין באמת את מה שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק חכם כדי להבין שאין טעם להילחם על אמונתו ולהתעקש עליה עד מוות. במקום זאת, היה עליו להסכים להמיר את דתו כשהרומאים ... שקרן וגם טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את רצונותיו. מצד שני, רבי נחמן אמר גם שאם האדם רוצה לעשות משהו, הוא עושה אותו. אליעד מציין שהתלמיד של רבי נחמן, רבי נתן, לא הבין את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה השאלה האם היה לו רצון לפני שיצר את רצונו. אם לא היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ואם היה לו רצון קודם, אז מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, מתחילה בהתבוננות פנימית עמוקה של האדם אל תוך עצמו, עד שיגלה שהוא כלום, ואפילו להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע ... האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך לשאול אם יש לו או אין לו
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות מפורטות רבות והסברים מגוונים הממחישים את הסוגיה בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד מיד מציב שאלות ובעיות לגבי הכיוון הנגדי. לדוגמה, הוא מבקש מאחד המשתתפים לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר למטה, והאחרון מת. האם אפשר לומר שהאדם הראשון בחר לבצע את הפעולה? מצד אחד אפשר לומר שלא, כי הוא נדחף ולא בחר בעצמו לבצע את הפעולה. מצד שני, אם האדם דוחף בכוונה תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה אומר שאין לו
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם אלוהים בחר לברוא את העולם? אליעד ממשיך להסביר את הנושא דרך דוגמה של אלוהים. האם לאלוהים, ... מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, למה הוא בחר לברוא את העולם? אם נאמר שהוא ברא כי רצה, מיד עולה השאלה, למה הוא רצה אם לא חסר לו ... שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם אפשר לרצות בלי שיש חיסרון? אליעד מוסיף ומחדד את העניין: לומר שאלוהים רצה משהו ללא שום סיבה, ... שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים להסביר שיש רצון ללא חיסרון, הדבר הופך מיד לחסר משמעות, כי אם אפשר לרצות בלי לרצות אז הכל ... ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד לרצונו, אז נשאל מדוע הוא בחר להתנגד לו? אם הוא עונה: כי רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב לרצון שלו? עוד שואל אליעד: מי יצר את הרצון הראשון? אם אלוהים ברא את הרצון הראשון, מי ברא את ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא שבחר את הפעולה הזו. מכאן עולה שאלה מהותית: מה גרם ... מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או סיבה כלשהי לאירועים. האפשרות השנייה מניחה קיום של תכנון ... הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר את הרצון המוביל לפעולה זו. לכן, אם מישהו גורם לאדם ... לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, הפרספקטיבה משתנה, כיוון שבשורש של ... עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה או ללא סיבה היא בעצם שאלה טיפשית. ... אותו כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ההבחנות הללו, טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ... להבדלים בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, ... יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע לנו לקחת מכאן הוא שחשוב להתבונן לעומק במושגים של
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את המנגנון הפסיכולוגי והקוגניטיבי שמייצר תחושות אלו. המוח שלנו מורכב מכמה סוגים ... רוצה ללכת). כאשר המחשבות האלה תואמות אחת לשנייה (אני הולך ואני רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין המחשבות (אני הולך ואני לא רוצה ללכת), נוצרת תחושת כפייה. מהי כפייה ומה קובע ... אבל אם הוא מקבל את הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ההתנגדות הפנימית של האדם לסיבות הקיימות. האם אפשר לרצות משהו בלי סיבה בכלל? ... או גלויות. אין רצון שמכונן את עצמו ללא סיבה או ללא קשר לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם סיבה מסוימת, נרגיש שבחרנו בה, אבל כאשר אנחנו חשים שסיבה מסוימת נכפית ... של תסמונת טורט - אדם שמזיז את ידו באופן בלתי רצוני וללא סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין מבצע אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד יכולים למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים קורים בהתאם לרצוננו, ולכן אין גם כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות האישית ובאופן שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי האם הכל כפוי מראש? האם רצון בלי סיבה אפשרי? ההבדל בין כפייה ל
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
... הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית? בהרצאה הזו, אליעד עוסק בשאלת הבחירה החופשית, תוך התמקדות בפרדוקס שבו היא כרוכה. הוא מעלה את השאלה האם יש לנו בחירה חופשית או שזו אשליה, ודן בהבטים השונים של המושג. במהלך השיחה, אליעד מבצע חקירה פילוסופית עמוקה של מהות הבחירה, בחינה של הוכחות לכאן ולכאן, ומציג נקודות שמערערות על קיומה של בחירה חופשית. ההתחלה של השיחה עוסקת בבחירה חופשית מבחינת חוויית האדם. כל אחד מרגיש שיש לו רצון חופשי, ושהוא בוחר את מעשיו, אך אליעד שואל: אם אכן יש לנו רצון חופשי, מדוע אנחנו מנסים לשכנע אחרים לבחור בדרך שלנו? אם אין להם בחירה חופשית, מדוע להתאמץ לשכנע אותם במה שאנו חושבים שהוא נכון? לאחר מכן, אליעד מציין את הבעיה בהנחה שיש בחירה חופשית: אם יש לי בחירה חופשית, למה כל מה שאני עושה נתון להשפעה של כוחות חיצוניים, גם אם ... להם? הוא מדבר על האפשרות שיש עקרונות שמניעים אותנו ושהם בעצם מהווים את הרצונות שלנו. שיחה זו מתפתחת לכדי עיון בפרדוקסים של הבחירה החופשית. אליעד טוען שלעיתים יש תחושה של בחירה חופשית, אך האם אנחנו באמת בוחרים? האם אנו יכולים לשנות את הבחירות שלנו באמת, או שמא אנחנו נגרמים לבחור על פי תנאים חיצוניים? האם אנחנו בוחרים או שמשהו אחר בוחר עבורנו? במהלך ההרצאה, אליעד מציע שהדבר שמניע אותנו עשוי להיות משהו חיצוני לנו, ואם כך, הבחירה היא לא שלנו. למשל, אם אנחנו מקבלים החלטה מתוך תחושת חוסר אפשרות לבחור משהו אחר, אז אולי אין לנו באמת חופש לבחור. אליעד מציין גם את הקשר בין קיום לתודעה. האם אנחנו באמת יכולים לבחור אם מהותנו (הקיום שלנו) תלויה בכוח חיצוני? האם באמת יש לנו כוח על ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על איך לשכנע מישהו שאפשר להשתנות? איך לשכנע מישהו שהוא יכול להשתנות? איך לשכנע שאנשים משתנים? איך לעשות מניפולציה על מישהו? שיטת שכנוע, איך לשכנע מישהו שיש לו בחירה חופשית? גנטיקה, רצון חופשי
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
לבחור להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בחירה, הכל צפוי והרשות נתונה, בחירה חופשית, רצון חופשי, חופש הרצון, דטרמיניזם, מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה העולם קיים? האם לדומם יש תודעה? האם יש אמת מוחלטת? האם הכל אפשרי? איך נוצר העולם? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? אולי אנחנו במטריקס? למה יש רע בעולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש משמעות לחיים? האם יש בחירה חופשית? האם המציאות היא טובה או רעה? למה לא להתאבד? האם אפשר לדעת הכל? מי ברא את אלוהים? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? איך נוצר העולם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות ועוד...

בחירה חופשית להצליח בחיים - הספר על: דטרמיניזם, בחירה, איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפרש חלומות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור אהבה? איך להעריך את עצמך? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשפר את הזיכרון? איך לקבל החלטות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בראיון עבודה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לשנות תכונות אופי? איך להצליח בזוגיות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להעביר ביקורת בונה? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך לנהל את הזמן? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

לבחור בשקט נפשי אמיתי - הספר על: רצון חופשי, איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? מועקות נפשיות וייאוש? דיכאון? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? כעס ועצבים? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Free-Will.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא רצון חופשי, בחירה חופשית, דטרמיניזם בנושאי בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר Free-Will.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.7500 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 15:48:30 - wesi15