אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה ✔גנטיקה והפרעות נפשיות, הפרעות נפשיות גנטיות, עד כמה הגנטיקה משפיעה נפשית? לשנות את הגנטיקה, גמילה מכדורים פסיכיאטרים, פסיכיאטריה, נטיות...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






ייעוץ + טיפול גם בנושאים:
בחירה חופשית, דטרמיניזם, רצון חופשי, חופש הבחירה, בחירה, בחירה חופשית יחסית, רבי נחמן בחירה חופשית, רצון בחירה, פסיכולוגיה ובחירה חופשית, שליטה בגורל, עקרון הסיבתיות, אחריות אישית, הכל צפוי והרשות נתונה, חופש הרצון, סיבתיות פנימית, מאמן אישי, ליברטאניזם, הכרח כפוי, עילה ועלול, בעיית הידיעה והבחירה, סיבתיות חיצונית, בחירה או גורל, בחירה וידיעה ביהדות, רצון עצמאי, רצון חופשי, גורל, אימון אישי, זכות הבחירה, בחירה חופשית ביהדות, מטפל אישי, הבחירה החופשית, בעיית ידיעה ובחירה, שורש הבחירה החופשית, סיבתיות, סיבתיות חומרית, בחירה חופשית, שאלת הבחירה והידיעה, דטרמיניזם, הכל מלמעלה, ידיעה או בחירה, בחירה חופשית בפסיכולוגיה,
☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
גנטיקה והפרעות נפשיות, הפרעות נפשיות גנטיות, עד כמה הגנטיקה משפיעה נפשית? לשנות את הגנטיקה, גמילה מכדורים פסיכיאטרים, פסיכיאטריה, נטיות גנטיות, להזיז את השמש, תרופות פסיכיאטריות, האם יש בחירה חופשית?
האם יש קשר בין גנטיקה להפרעות נפשיות?

הרצאה של אליעד כהן מתמקדת בשאלה האם יש קשר בין גנטיקה להפרעות נפשיות, תוך עיסוק בנושאים כמו בחירה חופשית, השפעות גנטיות על התנהגות וגישות פסיכיאטריות וטיפוליות. בהמשך, אליעד כהן מסביר את עמדתו שמטילה ספק בקיומו של קשר חד - משמעי בין גנטיקה להפרעות נפשיות, תוך דיון בסוגיית הבחירה החופשית.

הוא מתחיל בהגדרה של תופעה גנטית כבעיה, ומציין שישנם אנשים עם בעיות גנטיות, אך אינן תמיד קשורות להפרעות נפשיות. הוא טוען כי כל תופעה או נטייה התנהגותית אינה בהכרח קשורה לגנטיקה, אלא עשויה להיות תוצאה של מנגנונים מורכבים יותר.

בהמשך, הוא מציין את המקרים של אנשים שמנסים לשנות את התנהגותם ולא מצליחים, ומביא דוגמאות משעשעות כמו אדם שרצה להיות "סופרמן", אך לא הצליח לעוף כי גנטיקת האדם הרגיל לא מאפשרת לו זאת. דוגמה נוספת היא של אדם שרצה לשחות מתחת למים בלי לנשום, אך גם כאן גנטיקה מונעת ממנו את השינוי. בכך, אליעד מבקש להדגים את המגבלות שיש לאדם בנוגע לשינוי בהתנהגותו, למרות הרצון לשנות.

אליעד מציע שני כיוונים בנוגע לבחירה החופשית:

1. ייתכן ואין לאדם בחירה חופשית כלל, ושהחיים וההחלטות הם תוצאה של תוכנה גנטית שאינה תלויה בו.

2. ייתכן שיש לאדם אפשרות שליטה על חלק מהתנהגויותיו, אך לא על הכל. הוא טוען כי כל מחשבה, החלטה או פעולה לא בהכרח נובעת מבחירה חופשית.

בנוגע למחלות נפשיות והפרעות חרדה, אליעד מציין את עמדת הממסד הרפואי כי בעיות כמו חרדה נובעות מהשפעות גנטיות, אך הוא מערער על הנחה זו, ומציע כי יתכן ויש דרכים נוספות לשינוי הבעיה, מעבר לטיפול תרופתי. הוא מציע למטופלים לחשוב שהמצב בו הם נמצאים הוא בלתי ניתן לשינוי מתוך תפיסת העולם של "אין אפשרות לשינוי", דבר שמקל עליהם להתמודד עם הבעיה.

בהמשך, אליעד מסביר שלמרות שהגשם יורד באופן "טבעי" ובלתי...
מה אתה אומר?

ש: אני שמעתי אותך בהרצאות אומר שאין כזה דבר בעיה גנטית בעיה נפשית גנטית.

אליעד: בעיה גנטית יש אנשים שיש להם בעיות גנטיות.

ש: מחלה נפשית גנטית.

אליעד: מחלה נפשית גנטית.

ש: או הנטייה המינית שהיא נקבעת על ידי.

אליעד: התנהגות שנקבעת על ידי גנטיקה.

ש: התנהגות שנקבעת על ידי גנטיקה השאלה שלי מה ההפך של הטענה הזאת.

אליעד: שיש התנהגות שנקבעת על ידי גנטיקה לא הבנתי את השאלה מה השאלה שלך עוד פעם.

ש: השאלה שלי.

אליעד: יש בן אדם שיש לו התנהגות מסוימת כל מיני התנהגויות ואז הוא מנסה לשנות את זה והוא לא מצליח היה בן אדם שמאוד רצה מה להיות סופרמן, שמעת על סופרמן הוא היה סופרמן למה הוא היה סופרמן כי הייתה לו גנטיקה אחרת נכון?

ש: אוקי.

אליעד: עכשיו תקשיב היה בן אדם שמאוד מה רצה להיות מה הדבר שהוא רצה להיות?

ש: סופרמן.

אליעד: אז מה מאפיין את סופרמן שמה סופרמן יודע לעשות?

ש: לעוף.

אליעד: נכון אז מה הוא ניסה לעשות?

ש: לעוף.

אליעד: הוא הצליח?

ש: כן.

אליעד: לא הבן אדם הרגיל.

ש: הבן אדם הרגיל.

אליעד: לא הצליח ואז הוא שאל מישהו אני רוצה להיות סופרמן אני לא מצליח אז מה אמרו לו תקשיב זה גנטיקה אתה אין לך אם אתה לא סופרמן אתה לא יכול לעוף באוויר נכון?

ש: כן.

אליעד: היה בן אדם שרצה לשחות מתחת למים בלי לנשום הוא הצליח?

ש: לפרק זמן.

אליעד: לא הצליח מה אמרו לו זה גנטיקה אתה לא דג נכון, היה בן אדם שהייתה לו חרדה והייתה לו התנהגות היה לו משהו הוא רצה לשנות את זה לא הצליח מה אמרו לו זה גנטיקה הבנת?

ש: כן.

אליעד: יפה עכשיו עד כאן אז מה השאלה, עכשיו מה האמת האמת היא שאתה יכול להגיד שלאף אחד בעולם אין בחירה חופשית ולא משנה מה אנחנו עושים נעשה עשינו יעשו אין בכלל בחירה חופשית וכל מה שאנחנו מדברים זה הכל קשקוש כי לא משנה מה אני אתן לך אלף עצות אתה לא יכול ליישם אותן כי אין לך בחירה חופשית כי זה הרצון שלך שולט בך ואתה לא שולט בו והמציאות מחליטה לך מה תרצה מה תחשוב מה תבין מה תעשה וזה לא משנה מה זה וזה לא משנה כלום ואין הבדל ואין בחירה וזהו הבנת זה כיוון אחד, עכשיו מישהו שאומר שזה תלוי בגנטיקה יש משהו שהוא חושב שזה לא תלוי בגנטיקה או שהוא חושב שהכל תלוי בגנטיקה?

ש: יש דברים שהוא חושב שלא תלויים בגנטיקה.

אליעד: לדוגמה אם אני רוצה לראות את התוכנית הזאת ולא את זאת אם נגיד אני עושה או מישהו עושה פעולה מסוימת לא הכל גנטיקה נכון גם אלה שאומרים שזה תלוי בגנטיקה הם לא אומרים שהכל תלוי בגנטיקה נכון אז מה האמת שאפשרות אחת אפשר להגיד שהכל זה גנטיקה אנחנו לא שונים מרובוטים וכמו שרובוט מתוכנת לעשות דברים מסוימים אנחנו מתוכנתים לעשות להרגיש ולחשוב דברים מסוימים ואנחנו מתוכנתים להאמין שלדומם אין רגשות כי ככה אנחנו מאמינים וככה תוכנתנו לחשוב שבן אדם זה בן אדם ושולחן זה שולחן וזה שני דברים שונים כי ככה הגנטיקה שלנו החליטה שאנחנו נחשוב שבני אדם ושולחן זה שני דברים שונים והאמת היא שזה בדיוק אותו דבר ואין לנו בחירה ואין כלום והכל אותו דבר, הבנת כמו שלאבן אין בחירה גם לך אין בחירה זה כיוון אחד שאפשר לומר.

עכשיו אז למה בכל זאת אנחנו מדברים אם אין בחירה אז למה אנחנו מדברים התשובה הראשונה כי יכול להיות שיש בחירה אנחנו מדברים מהצד שיש בחירה לא מהצד שאין בחירה ותשובה נוספת היא שאין בחירה ואנחנו מדברים בלי בחירה האמת היא שאין בחירה וכל מה שאני אומר לך זה בלי בחירה זאת גם תשובה, עכשיו ברמה הפרקטית יש אנשים שיש להם התנהגויות מסוימות והם לא יודעים לשנות אותן אז כשלא יודעים לשנות מה אומרים אז מה עדיף להגיד לא יודעים או אי אפשר ממה בן אדם מרגיש רע ממשהו שהוא רוצה ואין לו נכון, עכשיו ממה בן אדם ירגיש יותר רע ממה שהוא חושב שאין אפשרות להשיג בכלל או ממשהו שהוא חושב שיש אפשרות והוא לא מצליח ממה הוא ירגיש יותר רע?

ש: אם יש אפשרות והוא לא מצליח.

אליעד: בדיוק אז אם בן אדם רוצה לשנות משהו והוא לא מצליח אז עדיף לו להגיד אין אפשרות יותר טוב מאשר להגיד יש אפשרות ואני לא יכול אז מה עדיף לבן אדם להגיד תקשיב יש לי איזו חרדה ואני לא יכול לשנות אותה או להגיד אין אפשרות לשנות אותה מה עדיף איפה הוא יהיה לו יותר קל בחיים אם הוא יגיד אין אפשרות נכון.

ש: כן.

אליעד: ולכן המציאו את סיפור הגנטיקה עכשיו מה האמת האמת היא שיכול להיות שבאמת יש השפעה של הגנטיקה על מה שקורה לך יכול להיות שהגנטיקה שלך גורמת לכך שתהיה לך חרדה יכול להיות ויכול שבכלל אין לך בחירה חופשית על כלום הכל יכול להיות אבל זה לא סותר את זה שיכול להיות שאתה יכול לשנות את זה, יכול להיות עכשיו אתה נגיד הולך ברחוב יורד עליך גשם אתה בחרת שירד עליך גשם או שזה מעצמו.

ש: בחוויה שלי זה מעצמו.

אליעד: יורד גשם מעצמו או שאתה אמרת לגשם תרד עלי?

ש: בחוויה שלי הגשם יורד מעצמו.

אליעד: עכשיו מה יותר בטוח שהגשם יורד עליך מעצמו או שזה שיש לך חרדה זה מעצמו מה יותר בטוח, בן אדם יש לו חרדה ובן אדם יורד עליו גשם מי יותר בטוח שזה לא בשליטתו?

ש: מבחנתי הגשם.

אליעד: מי שיורד עליו גשם אני אומר לו תראה זה שיש לו חרדה אולי זה בשליטתו ואולי לא אבל זה שיורד עליו גשם זה לא בשליטתו נכון?

ש: כן.

אליעד: נכון יפה אבל למרות שזה לא בשליטתך אתה יכול לקחת מטריה נכון זאת אומרת נכון שזה מעבר לגנטיקה נכון שכדור הארץ החליט שירד לך גשם על הראש נכון אבל אתה יכול לקחת מטריה יכול וגם נניח שזה גנטיקה נניח שזה גנטיקה אבל אתה יכול לשנות את זה, עכשיו למי יש אינטרס להגיד לך שאי אפשר למי שרוצה לשלוט בך מי שרוצה לשלוט בך מי ששונא את עצמו לא משנה כל מיני סיפורים אבל עוד נוסיף ונעמיק מאיפה אתה יודע שאין אפשרות אתה יכול להגיד אני לא רואה אפשרות, יש לי שאלה אתה רואה פה שולחן?

ש: כן.

אליעד: יפה אתה רואה פה חתול?

ש: לא.

אליעד: עכשיו האם זה יהיה הגיוני לומר שאתה רואה שאין פה חתול אתה רואה שאין פה חתול?

ש: כן.

אליעד: זה לא נכון תתרכז האם זה אמת אני רואה שאין פה חתול מה יותר אמת אני לא רואה חתול או אני רואה שאין חתול?

ש: מבחינתי.

אליעד: זה אותו דבר.

ש: אותו דבר.

אליעד: אבל אם ניכנס לעומק אתה יכול לראות שאין פה משהו או אתה יכול לא לראות שיש פה משהו אומר אני לא רואה פה חתול אני הנה מסתכל אני לא רואה חתול אני לא יכול לראות שאין חתול אם אין חתול אי אפשר לראות אותו הוא איננו איך אפשר לראות משהו שאין, זאת אומרת שכשמישהו אומר לך אין פתרון מה האמת שהוא לא יודע מה הפתרון עכשיו והוא לא יגיד לך אני לא יודע מה הפתרון עכשיו בא נניח שבאמת זה שיש למישהו חרדה זאת גנטיקה ובוא נניח שאם הוא לוקח כדורים זה באמת עוזר לו נניח שזאת האמת אבל זה לא סותר את זה שיכול להיות שיש עוד דברים שיכולים להוציא אותו מזה זה לא אומר שזה אך ורק גנטיקה הבנת נניח שהאמת היא שזה גנטיקה שהגנטיקה יוצרת לך חרדה ונניח שאם אתה לוקח כדורים נעלמת החרדה נניח שזאת האמת למרות שזאת לא האמת אבל נניח שזאת האמת אבל השאלה היא האם זה אומר בוודאות שהאם מכך ניתן להסיק בוודאות של מאה אחוז שאין שום אפשרות אחרת לטפל בזה בלי כדורים איך אתה יודע שאין אפשרות אתה יכול להגיד אני לא רואה אפשרות אתה יכול להוכיח שאין אפשרות מאיפה אתה יודע שאין אפשרות אולי יש ואתה לא יודע שיש.

ש: נכון.

אליעד: זהו.

ש: מבחינתי כן.

אליעד: סבבה אז מה אתה רוצה להבין מה השאלה שלך?

ש: קודם כל אני הייתי רוצה אתה אומר בעצם ההפך עדיין אין לי אני כאילו קשה לי להתחבר לזה.

אליעד: איזה הפך מה אתה רוצה מה אתה רוצה שנגיד?

ש: קודם כל התיאוריה הזאת של הכל אפשרי האם היא תקפה רק למצבים נגיד נפשיים או שהיא גם.

אליעד: למצבים פיזיים.

ש: תקפה נגיד כן למשהו פיזי.

אליעד: אז בפורמלי היא תקפה לכל דבר אתה רוצה להיות סופרמן יש אפשרות אתה רוצה שהגשם לא ירד עליך הוא לא ירד עליך יש אפשרות אבל מה אם אני אגיד לך את זה אתה גם תחשוב שאני משוגע וגם אין לך לעשות עם המידע הזה כי אתה לא באמת יכול לעשות איתו כלום, אני אגיד לך כן אתה יכול להגיד לשמש לכבות אתה תעשה את זה לא אתה תחשוב שזה נכון לא אז אני אומר לך שזה לא רלוונטי אז אני אומר לך תקשיב זה רק לנפשיים כי זה נראה לך הגיוני אני אומר לך שאם תצליח לשלוט בכל הנפשיים שלך אתה תראה שאתה גם יכול להגיד לשמש לזוז והיא תזוז. הבנת מה אמרתי?

ש: כן.

אליעד: עכשיו בא ילד ואומר מישהו עכשיו בא לחדר כושר בסדר והוא לא יכול להרים עשרה קילו עכשיו בממוצע כל האנשים בעולם יכולים להרים את המשקל גוף שלהם, שמעת מה אמרתי?

ש: כן.

אליעד: בממוצע כל האנשים בעולם שמתאמנים יכולים להרים את המשקל גוף שלהם זאת אומרת שאם מישהו בא לחדר כושר רגיל לא משנה מה הכושר שלו אנחנו יודעים שהוא אמור להיות מסוגל להרים את המשקל גוף שלו עכשיו אם הוא שוקל מאה קילו ומנסה להרים מאה קילו הוא יכול הוא לא יכול אבל אני אומר לו אתה יכול הוא אומר אני לא יכול למה אפילו עשרה קילו הוא לא יכול להרים אני אומר לו אתה צודק אתה צודק נכון זה אתה לא יכול וזה מה אתה יכול עשרה קילו תרים עשרה קילו תתקדם אני אומר לך שכשתרים עשרה פתאום תראה שאתה יכול אחת עשרה אחרי אחת עשרה אתה תראה שאתה יכול מאה, אתה מבין אני מספר לך סיפור שאתה בכלל יכול לברוא את העולם מחדש אתה אלוהים עכשיו זה אומר לך משהו לא אומר לך כלום אז אני אומר לך עזוב אתה צודק זה לא נכון בא נתחיל מדברים פשוטים קודם כל בא נתחיל מזה כשאתה כועס שתבין איך לא לכעוס לפני שאתה משנה את הכל.

אבל מה האמת האמת היא שבמובן מסוים האמת היא שבמובן מסוים אתה יכול לעשות הכל ויש לך בחירה חופשית על הכל ואתה יכול להחליט הכל ובמובן אחר אין לך בחירה חופשית לשום דבר וגם לאלוהים אין בחירה חופשית לשום דבר ובמובן אחר אין בכלל הבדל בין יש בחירה לאין בחירה אבל זה בכלל בשכל העוד יותר גדול אתה מבין אתה בכלל כשתגיע לשם יקח עוד הרבה זמן.

ש: אז אפשר להסיק ממך אני כבן אדם יכול להסיק ממה שאתה אומר בעצם שאין בעצם הבדל בין יש גנטיקה לבין אין גנטיקה.

אליעד: להסיק אתה יכול להסיק מה שאתה רוצה השאלה מה זה אומר פרקטית.

ש: האם זה אמת להבין שאני כבן אדם יכול לחשוב.

אליעד: לא זאת לא אמת הלאה מה השאלה הבאה מה אתה צריך פרקטיקה מה זה משנה לך מה תבין בפרקטיקה.

ש: בפרקטיקה נגיד מה האמת למה אני אמור להאמין יותר כי אני כשאתה אומר.

אליעד: יש משהו שאתה חושב.

ש: שנייה כשאתה אומר נגיד שהכל אפשרי אז אני כאילו אומר כל הפסיכולוגים והפסיכיאטרים צריך לבוא אליך וללמוד ממך נגיד.

אליעד: באמת ובני אדם רגילים?

ש: עכשיו.

אליעד: רגע מה עם בני אדם רגילים?

ש: גם בני אדם רגיל אבל אם אנחנו מדברים כרגע.

אליעד: לא זה כמו שמישהו אומר לי עזרת לי יותר מפסיכולוג כאילו וואו אז מה אז מה אם הוא פסיכולוג מה זה פסיכולוג זאת תעודה אמרו שהוא פסיכולוג מי אמר לו את התעודה מישהו אחר שאמרו שהוא פסיכולוג זה לא מעבר לכך.

ש: בסדר עכשיו ההפך של זה שהמדע צודק והפסיכולוגים והפסיכיאטרים שהם אומרים שזה אי אפשר אז זה גם נכון כאילו אז השאלה אם אפשר להוכיח.

אליעד: יכול להיות שהאמת היא הרי הסברתי לך האמת היא שיכול להיות, קודם כל אין הסכמה בין פסיכולוגים לפסיכיאטרים לגבי אם אפשר או אי אפשר בינם לבין עצמם אין הסכמה זה לא שכולם אומרים שיש אפשרות או אין אפשרות אין הסכמה מוחלטת בזה, עכשיו מה האמת בא נניח שכל הפסיכיאטרים וכל הפסיכולוגים כולם אומרים שבן אדם שיש לו חרדה זה גנטיקה ואין אפשרות לטפל בזה עכשיו מה האמת שיכול להיות שזה נכון יכול להיות יותר מזה יכול להיות שכל האנשים בעולם חושבים שלבן אדם יש בחירה חופשית אם להרים את היד או לא אתה מכיר מישהו בעולם שחושב שאין לך בחירה חופשית אם להרים את היד או לא כל האנשים מסכימים שיש בחירה חופשית נכון יכול להיות שלמרות שכולם חושבים שיש עדיין אין גם זה יכול להיות יכול להיות הרבה דברים.

ש: כן.

אליעד: אתה תבדוק אני מסביר לך מה לעשות ואני אומר לך שזה יעבוד וזה עובד שב תבדוק.

ש: אני פשוט במסגרת הכללים הרגילים כאילו האנושיים שהם לא מצריכים לצורך העניין איזשהו שכל גדול אני מבולבל בין שני הזוויות האלה של אין גנטיקה ויש גנטיקה נגיד כאילו לאיזה מהן למה יותר אמיתי להאמין.

אליעד: מה אכפת לך מה זה משנה לך?

ש: סתם היה לי איזשהו ספק נגיד בין השתיים שהתעורר בי.

אליעד: למה זה משנה לך כי יש משהו שאתה לא טוב לך עם עצמך ואתה אומר רגע אני אמור לנסות להילחם לשנות את זה או לא זאת בעצם השאלה בסוף נכון?

ש: נגיד כן נגיד אם כואב לי הראש.

אליעד: נגיד כן זאת האמת.

ש: אם כואב לי הראש נגיד אז אני נראה לי שאני כאילו בגלל שאני חושב שיש פרספקטיבה שאפשרי נגיד לא לקחת כדור ואני יכול להעלים את הכאב שלי דרך שהיא דרך מחשבות שלי דרך חשיבה שלי אז אני נגיד.

אליעד: אתה רוצה את הפשוט הגרסה הפשוטה אומרת ככה.

ש: אז אני חושב שאני כאילו נשען על זה נאחז לזה.

אליעד: אין בעיה תעשה ניסוי אתה אולי יכול גם לא לאכול תנסה, עכשיו תקשיב הגרסה הפשוטה שלי אומרת הפשוטה מה שקורה בראש שלך אתה יכול לשנות מה שקורה מחוץ לראש שלך אתה לא תמיד יכול לשנות הבנת זאת הגרסה הפשוטה.

ש: מה זה מה שקורה מחוץ לראש?

אליעד: נגיד זה שפה פיזי פיזיקה מה שיש חוקי פיזיקה אתה לא יכול לשנות, הגרסה הפשוטה הנורמלית של בן אדם נורמלי זה מה שקורה בחוץ אתה לא תמיד יכול לשנות מה שקורה בפנים אתה תמיד יכול לשנות זאת הגרסה הפשוטה.

ש: וכאב אתה אומר שזה נכנס לקטגוריה של הפיזי?

אליעד: זה שכואב לך אתה לא יכול לשנות או שכן או שלא תיקח כדור יעבור לא תיקח לא יעבור אבל מה שאתה מרגיש כלפי הכאב זה אתה יכול לשנות כי זה בתוך הראש שלך אתה אמור להתחיל מפה, עכשיו מה האמת באמת האם באמת לא ניתן באמצעות מחשבה לשנות את הכאב הפיזי האם באמת זאת האמת אולי באמצעות מחשבה ניתן לברוא פה בן אדם יכול להיות האם באמת ניתן לשתות כוס מים לא יודע אולי לא ניתן אולי אין לנו בחירה על שום דבר אולי יש לנו בחירה על כל דבר תבדוק תתחיל תבדוק תגלגל לא רוצה לבדוק אל תבדוק גם בסדר מה שבא לך...
בחירה / בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה / בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים
בחירה בחירה חופשית - הכל כולל הכל על בחירה בחירה חופשית - רשימת כל הנושאים בחירה בחירה אישית בחירה בחיים ללא ילדים בחירה בין חסרונות בחירה בין טוב לרע בחירה בלב שלם בחירה בלי חיסרון בחירה בלי טוב ורע בחירה וידיעה בחירה חופשית בחירה חופשית אלוהית בחירה חופשית אמיתית בחירה חופשית באמת בחירה חופשית בתהליך טיפולי בחירה חופשית האם יש בחירה חופשית זה טוב או רע בחירה חופשית חלקית בחירה חופשית לאלוהים בחירה חופשית לעשות בחירה חופשית לעשות כרצונו בחירה חופשית מהי בחירה חופשית מלאה בחירה חופשית על הכל בחירה חופשית רגשית בחירה חופשית של אלוהים בחירה חופשית של תינוק בחירה טוב או רע בחירה לא טובה בחירה ללא סיבה
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
אלוהים + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה?
... + בחירה חופשית - לאלוהים אין בחירה חופשית - למה? האם קיימת בחירה חופשית אמיתית במציאות שלנו? הרעיון שאליעד כהן מציג בהרצאה עוסק בשאלה העמוקה: האם קיימת באמת בחירה חופשית לאדם או אפילו לאלוהים? כאשר אנשים שואלים על בחירה חופשית, הם מניחים מראש שלאלוהים עצמו יש בחירה חופשית. אולם לפני ששואלים אם לאדם יש בחירה חופשית, עלינו לברר אם בחירה חופשית קיימת בכלל במציאות, אפילו אצל אלוהים. בחירה חופשית, בהגדרתה הפשוטה, היא מצב שבו לאדם יש רצון, התלבטויות בין כמה אפשרויות, והוא בוחר מה לעשות בהתאם לרצונו. מדוע לאדם אין באמת בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד כהן מסביר בפירוט רב את הסיבה המרכזית לכך שלאדם אין בחירה חופשית אמיתית. האדם לא באמת שולט ברצונות שלו. כדי ... קודם לרצות לבצע את הפעולה. אולם הרצון הזה מגיע מרצון פנימי יותר, הרצון הפנימי יותר מגיע מרצון פנימי עוד יותר, וכך הלאה עד הרצון הראשון, שאותו האדם לא בוחר כלל. אם האדם יסתכל פנימה, הוא יבחין שאין לו יכולת לבחור את הרצון הראשון שלו. במילים אחרות, הרצונות פשוט מתהווים בתוכו בלי שליטתו. האם לאלוהים באמת יש בחירה חופשית על הרצון שלו? אליעד מסביר שגם לאלוהים אין באמת בחירה חופשית, במיוחד כאשר מסתכלים על הרעיון מזווית של אחדות מוחלטת. בפרספקטיבה האמיתית ביותר, שבה הכל אחד ואין הפרדה, אין אפילו משמעות למושג בחירה, כי אין נפרדות ואין שום שינוי או הבדל שיאפשר בחירה. במצב הזה, אלוהים לא יכול לבחור כי אין לו אופציות לבחור מתוכן. גם בפרספקטיבה שבה אלוהים ברא את העולם, עדיין מתברר שאין לו באמת בחירה חופשית. אנשים חושבים שאם אלוהים היה יכול לברוא או לא לברוא את העולם, אז הוא בהכרח בחר לעשות זאת. אבל אליעד מדגיש שהאפשרות לעשות או לא לעשות אינה מעידה על בחירה אמיתית. יכול להיות שאלוהים הוכרח לברוא את העולם, משום ... משהו, הוא יצר הפרדה מעצמו, ובכך נוצרה כבר הנפרדות הראשונה. אם יש הפרדה, אז כבר אין אחדות מוחלטת. אליעד מציין שהרצון הראשון לא יכול היה להיווצר מתוך בחירה קודמת, מכיוון שלא היה שום רצון קודם. לכן הרצון הראשון נוצר מעצמו, בלי שאלוהים באמת בחר בו באופן מודע. ברגע שנוצר הרצון הראשון ללא בחירה, כל המשך התהליך גם הוא ללא בחירה. האם לאלוהים יש בחירה חופשית או שהוא מוגבל? ברגע שמגדירים שאלוהים ברא את ... הגבלה, כי יש הבדל בין אלוהים לבין העולם שיצר. אלוהים הופך לישות מוגבלת כי הוא כבר לא אחדות מוחלטת. לפני שנוצר הרצון הראשון לא היתה לאלוהים אפשרות בחירה, משום שלא היתה נפרדות ולא היה הבדל בין אפשרויות. מכאן שהרצון הראשון הופיע ללא בחירה. מדוע בכל זאת ישנה בחירה חופשית במובן גבוה יותר? למרות שאליעד כהן מסביר שלאלוהים ולאדם אין באמת בחירה חופשית במובן הרגיל, הוא מציג מושג עמוק יותר של
מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת ה"אני"? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות?
... בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? האם באמת יש לנו בחירה או לא? מה ההבדל בין רצון אישי לרצון המציאות? מהי בחירה חופשית והאם יש לנו שליטה על הרצונות שלנו? בשיחה מעמיקה ומפורטת עוסק אליעד כהן בנושא הבחירה החופשית, ומדגיש את חשיבות ההבנה האם האדם פועל מתוך רצונו האמיתי או מתוך אילוץ רגשי. האדם עשוי להרגיש שחובה עליו להבין האם קיימת בחירה חופשית כדי לתפקד בחיים, דבר שלדברי אליעד כהן מעוות את ... להנאה ולחקירה טבעית לכפייה עצמית הגורמת סבל. לדוגמה, הוא מתאר אדם שחוקר את נושא הבחירה החופשית מתוך מחשבה שאם לא יבין זאת, הוא לא יצליח ... כללי. האם הרצונות שלנו הם אישיים או שייכים למציאות? לפי אליעד, כדי להבין באמת מהי בחירה חופשית, על האדם להגדיר בצורה מדויקת מה המשמעות של אין לי בחירה. משמעות ההבנה שאין בחירה היא שהרצונות שהאדם חווה כשלו, אינם באמת שייכים לו אלא ... עצמה. למשל, כשאדם רוצה לשתות מים, התחושה היא שהוא רוצה זאת בעצמו, אך אם אין בחירה, הרצון לשתות לא נובע ממנו אלא מתוך תהליך עמוק יותר ... על ידי המציאות. במצב כזה, האדם הוא מעין רובוט שפועל מתוך תכנות קוסמי, ולא מתוך בחירה מודעת ואישית. האם הידיעה שאין לנו בחירה יכולה לשפר את החיים או לפגוע בהם? אליעד כהן מציע ... קורה דרכו, והוא משוחרר מהלחץ ומהאשמה האישית לגבי האירועים שמתרחשים בחייו. האם ללא בחירה חופשית יש משמעות לרגשות שלנו? השאלה שעולה בשיחה היא, ... מתנתק מזהותו האישית, ומתאחד עם המציאות הקוסמית. איך ניתן לחיות בפועל בלי תחושת בחירה? למרות ההבנה העמוקה שאין בחירה חופשית, האדם חייב ביום - יום להמשיך לחיות ולפעול כאילו הוא בעל בחירה. לדוגמה, אם אדם רואה מחבל - הוא יברח, אך במקביל יכול להרגיש שזה אלוהים שבורח מעצמו. כך נוצרת חוויה כפולה שבה האדם פועל בעולם מתוך תחושת בחירה, אך במקביל מודע לכך שכל האירועים נקבעים על ידי המציאות, כמו דמויות בחלום של החולם עצמו. האם חקירת הבחירה החופשית מובילה לאובדן תחושת האני? אליעד מבהיר כי מי שמבין לעומק שאין לו בחירה, מבין שהמחשבות והרצונות הם לא שלו באופן אישי, אלא ... מהלחצים ומהקונפליקטים הפנימיים. איך האדם ממשיך לחיות בעולם לאחר שהבין שאין לו בחירה חופשית? גם לאחר ההבנה העמוקה הזו, האדם ממשיך לתפקד ... לא באמת החלטה אישית שלו, אלא ביטוי של רצון המציאות המתגלם דרכו. כיצד ההבנה שאין בחירה יכולה להשפיע על החוויה הרגשית שלנו? ההבנה שאין בחירה חופשית, לדברי אליעד, אינה משתקת אלא משחררת את האדם ... האדם פועל בעולם מתוך קבלה מלאה של המציאות, ולא מתוך מאבק. דווקא ההבנה שאין בחירה מאפשרת לאדם לחוות אהבה אמיתית, כי הוא הופך להיות פרפר ... נקי של הרצון הקוסמי, ללא תלות במאבקים הפנימיים של האגו האישי שלו. האם באמת יש לנו בחירה או לא? אליעד כהן מסביר כי לא מדובר בשאלה של כן או לא. ישנן רמות שונות של תודעה: ברמה אחת יש בחירה, וברמה אחרת אין
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
חופש הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע?
... הבחירה - מי רוצה בחירה חופשית? בחירה טוב או רע? האם יש לאדם בחירה חופשית באמת? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה בהרצאה היא: האם יש לאדם בחירה חופשית? זו אחת השאלות הפילוסופיות העמוקות ביותר שמעסיקות אנשים מזה דורות. אליעד כהן מסביר שחשוב לחפש את האמת ללא אינטרסים אישיים, מכיוון שברגע שאדם מגיע עם אינטרסים לתשובה מסוימת, הוא עלול לפספס את האמת האובייקטיבית. לפני שאדם שואל האם קיימת בחירה חופשית, עליו לבדוק מהם האינטרסים שלו שיגרמו לו להעדיף תשובה מסוימת. לדוגמה, כאשר אדם שואל האם העולם טוב או רע, הוא נוטה להעדיף את התשובה שהעולם טוב, משום ... במציאות שבה ישות מיטיבה עומדת מאחורי הדברים. באותו אופן, לאדם יש אינטרס ברור לחשוב שיש לו בחירה חופשית, מכיוון שאף אחד לא רוצה להרגיש שאין לו שליטה על חייו. למה לאדם יש אינטרס להאמין שיש לו בחירה חופשית? אליעד מסביר שיש לאדם אינטרס חזק מאוד להאמין שהוא בעל בחירה חופשית, משום שהאדם רוצה להרגיש חופשי ובשליטה. תחושת החופש והשליטה היא חלק חשוב מאוד בזהות של האדם. לדוגמה, אנשים עובדים קשה כדי להרוויח יותר כסף, לא רק בשביל הכסף עצמו, אלא כדי להגדיל את טווח אפשרויות הבחירה שלהם. זו הסיבה שאדם הזוכה בלוטו חש כל כך שמח - כעת הוא יכול לבחור מתוך אפשרויות רבות יותר. אליעד מביא דוגמה נוספת וקשה יותר, של אישה שנאנסת. מדוע הפגיעה כה קשה ומשפילה? כי הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות לאדם זה לקחת ממנו את הבחירה החופשית. ההשפלה העמוקה היא שהמציאות מתרחשת בניגוד מוחלט לרצון של האדם. אנשים פוחדים פחד עמוק מאובדן שליטה - הם מפחדים לאבד את אחיזתם במציאות, להשתגע או להפסיק לשלוט בתנועות שלהם. לכן, האינטרס העמוק ביותר הוא תמיד להגיע למסקנה שיש לאדם בחירה חופשית. האם תחושת הבחירה משקפת את המציאות? אליעד כהן מדגיש את ההבדל בין תחושת הבחירה לבין המציאות עצמה. הוא מביא דוגמה של אדם שחולם חלום - האדם יכול להרגיש דברים, אבל זה לא אומר שהתחושות משקפות את המציאות. באותה צורה, התחושה שיש לאדם בחירה חופשית לא בהכרח מעידה על כך שהאדם באמת שולט במציאות. למעשה, האדם אולי יכול לבחור מה לעשות בפועל, אך הוא לא שולט במה הוא רוצה לעשות מלכתחילה. לדברי אליעד, הרצון הראשוני לא נקבע על ידי האדם עצמו. האדם לא בחר להיוולד, לא בחר להיות קיים, ... עצמם. מכאן שהאדם למעשה אינו שולט במציאות באופן מלא, אלא רק באופן חלקי ומוגבל. מדוע הבחירה החופשית היא מקור הסבל של האדם? אליעד מסביר שהסבל האמיתי של האדם הוא לא מכך שאין לו בחירה, אלא מכך שהוא מאמין שיש לו בחירה חלקית ומוגבלת. אילו לאדם הייתה בחירה מלאה ובלתי מוגבלת, הוא פשוט היה עושה כל דבר שרוצה, בלי התלבטויות וספקות. אך המציאות היא שהבחירה של האדם מוגבלת, ולכן הוא סובל ומתלבט מה לעשות, אם להתגרש או להישאר, אם להתפטר או להישאר בעבודה. לפעמים אדם אפילו מעדיף שלא תהיה לו בחירה, כדי להיפטר מהסבל של ההתלבטות. כאשר לאדם ברור לחלוטין שאין לו שליטה ושום בחירה, באותו רגע הרצון שלו מתבטל לגמרי. הוא כבר לא רוצה לשנות את המציאות, כי הוא יודע שהוא לא יכול לשנות אותה. במצב כזה, האדם חש שחרור מוחלט, משום שאין יותר פער בין הרצוי למצוי. אז המציאות עצמה הופכת להיות בדיוק כפי שהוא רוצה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן ממשיך ומסביר שגם לאלוהים עצמו אין בחירה חופשית, משום שגם הרצון של אלוהים נוצר ללא רצונו. אלוהים לא יכול היה לבחור את הרצון שלו עצמו, כי מלכתחילה לא היה לו רצון. מכאן שגם הגורם הראשון, כביכול אלוהים, אינו בעל בחירה חופשית. האדם המבין זאת לעומק הופך להיות האלוהים הראשון האמיתי, שמשמעותו שהאדם חווה את המציאות כולה כביטוי של רצונו העצמי. איך ניתן להשתחרר מהסבל באמצעות הבנת היעדר הבחירה? אליעד כהן מדגיש שהבנה עמוקה ואמיתית שאין לאדם שום בחירה מובילה לשחרור מוחלט. כאשר אין לאדם רצון שונה מהמציאות, הוא חווה שלמות אמיתית, משום שהכל קורה בדיוק כפי שהוא רוצה. הוא כבר לא סובל מהפער בין הרצון ...
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת?
... צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, הכל מלמעלה, רצון חופשי - מה האמת? האם באמת יש בחירה חופשית, או שהכל נקבע מראש? השאלה האם לאדם יש בחירה חופשית או שהכל נקבע מראש היא נושא מורכב, הנמצא במחלוקת ... הזאת מיוחסת לרבי עקיבא, ומשמעותה לכאורה שאלוהים יודע מראש כל מה שיקרה, ובכל זאת יש לאדם חופש פעולה ובחירה. למה רבי עקיבא טעה כשאמר שהכל צפוי והרשות נתונה? רבי ... סתירה לוגית, ולכן הוא מתואר כמי שלא הבין באמת את מה שאמר. אם הכל אכן ידוע מראש, לא ייתכן שתהיה לאדם בחירה אמיתית. לפי אליעד כהן, רבי עקיבא היה צריך להיות מספיק ... אם הכל נקבע מראש, למה לקום בבוקר? הוא גם שקרן וגם טיפש. הסיבה לכך פשוטה: אם האדם באמת הבין שאין לו בחירה חופשית, הוא לא אמור בכלל לשאול שאלות מסוג זה. עצם השאלה מניחה בטעות שהאדם צריך לבחור האם לקום בבוקר או לא, בעוד שבמציאות שאין בה בחירה חופשית אין מקום לשאלה כזאת בכלל, כיוון שהפעולות נעשות מאליהן בלי בחירה או החלטה עצמית של האדם. כיצד רבי נחמן מברסלב מסביר את עניין הבחירה החופשית? אליעד מציג את דבריו של רבי נחמן מברסלב שטען כי הסיבה היחידה שהאדם חושב שיש לו בחירה חופשית היא כי הוא לא מבין לעומק את הקשר שבין הידיעה לבין הבחירה. במילים אחרות, לפי רבי נחמן, מי שיש לו שכל אמיתי מבין שאין בחירה בכלל, כי הבחירה היא חלק מהידיעה האלוהית, וממילא אלוהים קובע לאדם את ... אליעד מציין שהתלמיד של רבי נחמן, רבי נתן, לא הבין את העומק שבדברים האלה וחשב שזו הוכחה שיש לו באמת בחירה, בעוד שאליעד מסביר שהאדם למעשה מוגבל על ידי הרצונות שאלוהים מטיל עליו מלמעלה. האם גם לאלוהים יש בחירה חופשית? אליעד כהן מבהיר נקודה פילוסופית חשובה נוספת לגבי הבחירה של אלוהים עצמו. אם אלוהים יצר את הרצון של עצמו, עולה ... היה לו רצון, כיצד הוא יצר אותו? ואם היה לו רצון קודם, אז מה יצר את אותו רצון קודם? מכאן שגם לאלוהים אין בחירה חופשית באמת, והוא כבול במערכת של רצונות שמעליו, ולכן האלוהים שברא את העולם אינו בעל בחירה חופשית מוחלטת. למי יש באמת בחירה חופשית? אליעד כהן מסביר שבחירה חופשית מוחלטת אפשרית רק לאלוהים הראשון ביותר, אשר נמצא מעבר לכל רצון ולכל הגדרה. מבחינה אנושית, האדם מגלה שאין לו כלל בחירה חופשית. אך ברגע שהאדם יגיע להבנה מוחלטת שאין לו בחירה בכלל, הוא יהפוך לאלוהים עצמו ואז יוכל לחקור ולגלות מי באמת יצר את אלוהים. במצב תודעתי זה, שבו האדם מבין שהוא בעצמו האלוהות הראשונה, הוא יגיע למצב שבו קיימת בחירה חופשית מוחלטת. איך אפשר להגיע להבנה שאין בחירה חופשית, ולהשיג בחירה חופשית אמיתית? הדרך להשגת הבנה כזאת, לפי אליעד כהן, ... להיות כלום זה יותר מדי. ברגע שהוא מגיע לנקודת האפס המוחלטת הזו, התודעה שלו משתנה, והוא מבין שאין לו שום בחירה חופשית. בשלב הבא, הוא הופך להיות תודעה אלוהית שחוקרת את עצמה בגוף ראשון, ורק אז מגלה גם מי יצר את אלוהים. בנקודה הזאת בלבד קיימת בחירה חופשית אמיתית, בחירה ללא כל מגבלה. מה המסקנה הסופית של אליעד כהן בנושא דטרמיניזם ובחירה חופשית? המסקנה שאליה מגיע אליעד כהן היא שכל מי שממשיך ...
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית?
... יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? האם יש חופש בחירה? הוכחה שיש בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, מי בוחר לך? דטרמיניזם, חופש הרצון, רצון חופשי, האם לאדם יש בחירה חופשית? האם יש לאדם בחירה חופשית? האם באמת קיימת בחירה חופשית לאדם, או שכל פעולה שאנו עושים נקבעת מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה זו לעומק, תוך הבאת דוגמאות מפורטות רבות והסברים מגוונים הממחישים את הסוגיה בצורה יסודית ביותר. מהי בכלל בחירה חופשית? אליעד מתחיל בשאלה האם אדם באמת בוחר את מה שהוא עושה או את מה שהוא רוצה, ומציג את התפיסה האינטואיטיבית של רוב האנשים שמאמינים שיש להם בחירה חופשית. הוא מצטט את רבי נחמן שאומר שהבחירה החופשית מתבטאת באופן פשוט: אם אדם רוצה הוא עושה, ואם לא רוצה הוא לא עושה. אבל מצד שני, אליעד גם מביא את הגישה הנגדית לפיה אין לאדם בחירה חופשית כלל. הוא מבהיר כי לפי הגישה שאין בחירה, כל פעולה שאדם עושה נקבעת מראש, ואין באמת אפשרויות לבחור ביניהן. הוא נותן דוגמאות יומיומיות פשוטות כמו ההחלטה לשבת או לעמוד, ומנסה לברר האם באמת האדם בוחר בכל אחת מהפעולות הללו, או שפעולותיו מונעות על ידי סיבות נסתרות שאין לו שליטה עליהן. האם אפשר להוכיח שיש בחירה חופשית? אליעד עובר לשאלה האם ניתן להוכיח בצורה חד - משמעית שיש או שאין בחירה חופשית. הוא מסביר שהוכחה אמיתית לכך קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרית, שכן כל ניסיון להוכיח לכיוון אחד מיד מציב שאלות ובעיות לגבי ... לדוגמה, הוא מבקש מאחד המשתתפים לתת דוגמה לפעולה שיש לו עליה בחירה. המשתתף אומר שהוא בוחר את המילים שהוא אומר ברגע זה. אליעד שואל אותו בחזרה: מי בוחר לך את המחשבה שממנה המילים מגיעות?, ומכאן הוא ממשיך ומפרק את שאלת הבחירה למרכיביה: האם האדם הוא זה שבוחר את מחשבותיו, או אולי גם המחשבות עצמן באות ללא בחירה? מי בוחר את הרצון של האדם? אליעד מעלה נקודה חשובה נוספת לגבי הרצון עצמו - האם האדם בוחר את הרצון שלו, או שהרצון פשוט מופיע בתוכו? אם האדם לא בוחר את הרצון, אז האם אפשר בכלל לומר שיש לו בחירה? הוא ממחיש את זה דרך דוגמה מורכבת: אדם עומד על גשר, ודוחפים אותו, כך שהוא דוחף אדם אחר למטה, והאחרון מת. האם אפשר לומר שהאדם ... הפעולה. מצד שני, אם האדם דוחף בכוונה תחילה, ברור לנו שיש כאן בחירה ואחריות. אך מה קורה כשהמצב מורכב יותר, למשל כשאדם לא זוכר שהוא עשה פעולה מסוימת - האם זה אומר שאין לו
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
האם יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה
... יש בחירה חופשית? הוכחה שאין בחירה חופשית, הוכחה שיש בחירה חופשית, חופש הבחירה, רצון חופשי, מהי בחירה חופשית? איך נברא העולם? הסיבה הראשונה, דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה האם יש בחירה חופשית או שהכל מוכתב מראש? אליעד כהן עוסק בשאלה מהותית ומורכבת: האם יש בחירה חופשית או שהכל דטרמיניסטי ומוכתב מראש? הוא מציג באופן מפורט שתי הוכחות מנוגדות, כאשר הוא טוען שניתן להוכיח באופן מוחלט שיש בחירה חופשית, וניתן גם להוכיח באופן מוחלט שאין בחירה חופשית. הדיון נפתח בשאלה מהי בכלל בחירה. אליעד מסביר שבחירה היא מצב שבו אדם רוצה משהו, ובהתאם לרצונו, הוא גורם לדבר לקרות. מה ההגדרה המדויקת של בחירה חופשית? אליעד מפרק את המושג בחירה חופשית ומסביר אותו לעומק. אם אתה עושה דבר מסוים מתוך רצון, לכאורה אתה בוחר לעשות אותו. לדוגמה, אם אדם רוצה לשתות מים, אז הוא שותה כי היה לו רצון, ולכן לכאורה זו בחירה. אולם, אליעד שואל מיד: מדוע האדם רצה לשתות? התשובה היא משום שהיה לו חיסרון. כאשר אדם פועל מתוך חיסרון, זו כבר לא בחירה חופשית אמיתית. בחירה חופשית מוחלטת היא כאשר לאדם אין שום דחף או חיסרון, והוא בכל זאת פועל. האם ... את הנושא דרך דוגמה של אלוהים. האם לאלוהים, שלכאורה מושלם ואין לו שום חיסרון, הייתה בחירה חופשית כאשר ברא את העולם? אם אלוהים הוא שלמות ואין לו שום צורך או חיסרון, ... רצה בלי סיבה זה בעצם לומר שהוא פעל ללא שום סיבה וללא שום דחף, וזה מנוגד להגדרה שלנו לבחירה. ולכן, אם פעולה נעשית ללא שום רצון או סיבה, זו כבר לא בחירה. מכאן ניתן להסיק שאלוהים בעצם לא בחר לברוא את העולם, אלא שזה קרה מעצמו. האם ... לומר שאלוהים רצה משהו ללא שום סיבה, זה כמו להגיד שאלוהים רצה בלי לרצות, או בחר בלי לבחור. אם אדם עושה פעולה בלי רצון או ללא קשר לרצונו, לא ניתן לקרוא לכך בחירה. מצד שני, לומר שרצה מתוך חיסרון, גם זה לא נקרא בחירה חופשית, אלא תוצאה של חיסרון שחייב אותו לפעול. לכן, אליעד מדגיש, כאשר מנסים ... ונופלת לו ביצה על המדרכה, האם הוא בחר לשבור את הביצה? ודאי שלא. הדבר פשוט קרה, ללא בחירה. באופן דומה, אם אלוהים יצר את העולם ללא שום חיסרון, אז גם הוא לא בחר אלא הבריאה התרחשה בעצמה, כמו שהאדם שנופל ושובר את המדרכה לא בוחר בכך באמת. למה אי אפשר להוכיח חד - משמעית שיש או אין בחירה? אליעד מראה שיש בעיה לוגית בלהוכיח את קיום או אי קיום הבחירה החופשית. אם אדם עושה פעולה בגלל רצונו, הוא לא באמת יכול להתנגד לרצון, ואז זו לא בחירה חופשית. אם הוא עושה פעולה ללא סיבה, זו גם לא בחירה אמיתית כי היא קרתה מעצמה. הוא נותן דוגמה נוספת: אם אדם טוען שהוא יכול להתנגד ... לו? אם הוא עונה: כי רציתי, הרי שהרצון שוב שולט בו והוא לא באמת חופשי. כך, כל הגדרה של בחירה מובילה לפרדוקס שבו אי אפשר באמת להגיע למסקנה חד - משמעית. האם אלוהים מחויב ...
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים בחירה חופשית והעדר בחירה חופשית הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא שבחר את הפעולה ... מציע שתי אפשרויות מרכזיות לגבי השאלה הזאת. אפשרות ראשונה היא שהכל מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או סיבה כלשהי לאירועים. ... שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה רוצה את הרצון הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר את הרצון המוביל ... עצמו. השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, ... הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי. אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה ... רצון, שאותו הוא מתאר כישות בלתי מוגדרת, חסרת סיבה. במצב כזה, אם אותו כלום יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה. מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל. האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד? אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג בחירה מניח את האפשרות שיש גם אי - בחירה. אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא. מעל כל ההבחנות הללו, טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ברמה העליונה הזו אין משמעות להבדלים בין מושגים כמו סיבה, רצון, בחירה או אקראיות. ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, קיימת אמת אחת כללית יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה. מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית? המסר המרכזי שאליעד מציע לנו לקחת מכאן הוא ...
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
תחושת בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית
... בחירה חופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית? מהי בחירה חופשית? רצון חופשי, רצון כפוי, חוסר בחירה חופשית, העדר בחירה חופשית האם באמת קיימת בחירה חופשית? אליעד כהן מציג בהרצאה זו ניתוח מעמיק על מושג הבחירה החופשית, תחושת בחירה חופשית, וההבדל בין רצון חופשי לבין רצון כפוי. השאלה המרכזית שעומדת בבסיס ההרצאה היא האם באמת יש לאדם בחירה חופשית, או שמא הכל כפוי עלינו על ידי המחשבות והתחושות שבתוכנו. אליעד מסביר כי כאשר אנו עושים פעולה כלשהי, יש לנו תחושה שהפעולה נעשית מתוך בחירה חופשית או מתוך כפייה. הוא מציג את ... מחשבות שמתארות את הרצונות שלנו לגבי הפעולות האלה (אני רוצה ללכת). כאשר המחשבות האלה תואמות אחת לשנייה (אני הולך ואני רוצה ללכת), נוצרת תחושה של בחירה חופשית. לעומת זאת, כאשר יש פער בין ... שהרעב מחייב אותו לאכול והוא מתנגד לכך, תיווצר תחושת כפייה. אבל אם הוא מקבל את הסיבה ורוצה לאכול, אין תחושת כפייה. האם פעולה הנעשית מתוך סיבה נחשבת לבחירה חופשית? אליעד מתאר מצב שבו אדם עושה פעולה בגלל סיבה ברורה - למשל אוכל בגלל שהוא רעב. האם פעולה כזו היא בחירה או כפייה? התשובה, לפי אליעד, תלויה בהתייחסות של האדם לסיבה: אם האדם מקבל את הסיבה, הוא יחווה תחושה של בחירה. לעומת זאת, אם האדם מתנגד לסיבה אך עדיין מבצע את הפעולה, הוא יחוש כפייה. אליעד מציין שאין דבר כזה פעולה בלי סיבה. לכל פעולה יש סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת, אך באותו זמן אין גם כפייה מוחלטת. בכל פעולה שאדם עושה, יש תערובת של תחושת בחירה ותחושת כפייה, וההבדל הוא רק במידת ... לכן גם מה שנתפס כרצון חופשי הוא בעצם תוצאה של סיבות נסתרות או גלויות. אין רצון שמכונן את עצמו ללא סיבה או ללא קשר לסיבות אחרות. האם קיימת תחושת בחירה אמיתית או שהכל משחק של מחשבות? אליעד מדגיש כי תחושת הבחירה היא למעשה משחק של מחשבות. המוח אומר לנו בו - זמנית מה אנחנו עושים ומה אנחנו רוצים לעשות, והשילוב בין המחשבות הללו הוא שיוצר תחושת בחירה או תחושת כפייה. כאשר אנחנו מזדהים עם ... ואנחנו מתנגדים אליה, נחווה זאת ככפייה. הוא מביא דוגמה של תסמונת טורט - אדם שמזיז את ידו באופן בלתי רצוני וללא סיבה ברורה. פעולה כזו אינה נחשבת לבחירה חופשית משום שאין לה סיבה מודעת. אך אם האדם חש שהיה יכול להתנגד לפעולה ועדיין מבצע אותה, הוא יוכל לחוות את הפעולה כבעלת סיבה, אפילו אם אינה מודעת לחלוטין. מהי ההגדרה הנכונה של בחירה חופשית? אליעד מציין שאין הגדרה מוחלטת וחד - משמעית לבחירה חופשית. מדובר במושג סובייקטיבי לחלוטין, והוא תלוי בפרשנות האישית שלנו לגבי המושגים רצון, סיבה וכפייה. ההגדרה שלנו לבחירה חופשית יכולה להשתנות בהתאם לנקודת המבט או למצב הרוח שלנו. לכן, הדיון סביב בחירה חופשית הוא במידה רבה דיון על המשמעות האישית שכל אדם נותן למושגים אלו. האם יש בחירה או אין בחירה בכלל? לסיום, אליעד מבהיר כי מבחינה מוחלטת, לא קיימת בחירה חופשית מלאה אך גם לא קיימת כפייה מוחלטת. המציאות היא תמיד איפשהו באמצע: מצד אחד, שום דבר אינו מתרחש ללא סיבה, ולכן אין בחירה חופשית מוחלטת. מצד שני, אנחנו תמיד ... למצוא נקודת מבט שבה נרגיש שהדברים קורים בהתאם לרצוננו, ולכן אין גם כפייה מוחלטת. הכל תלוי בפרשנות האישית ובאופן שבו המחשבות מתעצבות במוחנו. האם יש בחירה חופשית? מהי כפייה? תחושת רצון חופשי ...
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
סוד הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי
... הבחירה החופשית, פרדוקס הבחירה החופשית, הוכחות שאין בחירה חופשית, הוכחות שיש בחירה חופשית, סוד החלל הפנוי, האם יש בחירה חופשית? האם אין בחירה חופשית? חופש הבחירה, רצון חופשי האם יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית? בהרצאה הזו, אליעד עוסק בשאלת הבחירה החופשית, תוך התמקדות בפרדוקס שבו היא כרוכה. הוא מעלה את השאלה האם יש לנו בחירה חופשית או שזו אשליה, ודן בהבטים השונים של המושג. במהלך השיחה, אליעד מבצע חקירה פילוסופית עמוקה של מהות הבחירה, בחינה של הוכחות לכאן ולכאן, ומציג נקודות שמערערות על קיומה של בחירה חופשית. ההתחלה של השיחה עוסקת בבחירה חופשית מבחינת חוויית האדם. כל אחד מרגיש שיש לו רצון חופשי, ושהוא בוחר את מעשיו, אך אליעד שואל: אם אכן יש לנו רצון חופשי, מדוע אנחנו מנסים לשכנע אחרים לבחור בדרך שלנו? אם אין להם בחירה חופשית, מדוע להתאמץ לשכנע אותם במה שאנו חושבים שהוא נכון? לאחר מכן, אליעד מציין את הבעיה בהנחה שיש בחירה חופשית: אם יש לי בחירה חופשית, למה כל מה שאני עושה נתון להשפעה של כוחות חיצוניים, גם אם אני לא מודע להם? הוא מדבר על האפשרות שיש עקרונות שמניעים אותנו ושהם בעצם מהווים את הרצונות שלנו. שיחה זו מתפתחת לכדי עיון בפרדוקסים של הבחירה החופשית. אליעד טוען שלעיתים יש תחושה של בחירה חופשית, אך האם אנחנו באמת בוחרים? האם אנו יכולים לשנות את הבחירות שלנו באמת, או שמא אנחנו נגרמים לבחור על פי תנאים חיצוניים? האם אנחנו בוחרים או שמשהו אחר בוחר עבורנו? במהלך ההרצאה, אליעד מציע שהדבר שמניע אותנו עשוי להיות משהו חיצוני לנו, ואם כך, הבחירה היא לא שלנו. למשל, אם אנחנו מקבלים החלטה מתוך תחושת חוסר אפשרות לבחור משהו אחר, אז אולי אין לנו באמת חופש לבחור. אליעד מציין גם את הקשר בין קיום לתודעה. האם אנחנו באמת יכולים לבחור אם מהותנו (הקיום שלנו) תלויה בכוח חיצוני? האם באמת יש לנו כוח על כל מהותנו? לדוגמה, הוא מעלה את השאלה האם באמת אנחנו
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על גנטיקה והפרעות נפשיות, הפרעות נפשיות גנטיות, עד כמה הגנטיקה משפיעה נפשית? לשנות את הגנטיקה, גמילה מכדורים פסיכיאטרים, פסיכיאטריה, נטיות גנטיות, להזיז את השמש, תרופות פסיכיאטריות, האם יש בחירה חופשית?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
לבחור להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: בחירה, הכל צפוי והרשות נתונה, דטרמיניזם, בחירה חופשית, חופש הרצון, רצון חופשי, האם אפשר לדעת הכל? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? איך להיות הכי חכם בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? האם באמת הכל לטובה? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה יש רע בעולם? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? איך להנות בחיים? למה העולם קיים? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה המשמעות של החיים? בשביל מה לחיות? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש או אין אלוהים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...

לבחור בשקט נפשי אמיתי - הספר על: דטרמיניזם, בחירה, איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להשיג איזון נפשי? כעס ועצבים? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? דיכאון ועוד...

בחירה חופשית להצליח בחיים - הספר על: רצון חופשי, איך לפרש חלומות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם גירושין? איך לנהל את הזמן? איך להאמין בעצמך? איך לא להישחק בעבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להצליח בזוגיות? איך לשפר את הזיכרון? איך להעריך את עצמך? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להצליח בראיון עבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשתול מחשבות? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך ליצור אהבה? איך להיגמל מהימורים? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך למצוא זוגיות? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Free-Will.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא בחירה חופשית, חופש הרצון, דטרמיניזם בתחום בחירה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר Free-Will.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 2.2813 שניות - עכשיו 25_06_2025 השעה 15:48:34 - wesi15