בחירה חופשית - איך היא נוצרת? אקראיות או סיבה מוכרחת? האם קיימת
בחירה חופשית אמיתית או שהכל נקבע מראש? אליעד כהן מציג בהרצאה זו נקודה למחשבה עמוקה ויסודית על מושג
הבחירה החופשית, ומסביר באופן מפורט האם בכלל קיימת בחירה כזאת, ואם כן, מה משמעותה האמיתית. הוא מתאר את
הבחירה החופשית כתהליך: כאשר אדם עושה פעולה כלשהי, לפניה הוא רוצה לבצע אותה, ולכאורה זה מעיד על כך שבחר בה. אלא שכאן מתחילה הבעיה - למה בכלל האדם רצה לעשות את אותה ... פנימי הכריח אותו להחליט כך, אין זו
בחירה חופשית אמיתית. האם יש הבדל בין פעולה אקראית לבין
בחירה חופשית? מן הצד השני, אם אין שום סיבה כלל, ואדם בוחר פעולה באופן אקראי לחלוטין, ללא סיבה שמחייבת אותו, גם אז לא מדובר בבחירה אמיתית. אליעד נותן דוגמה פשוטה ... ולכן גם בבחירת הרצונות אין באמת
בחירה חופשית. מה הקשר בין סיבה ראשונה לבין אקראיות מוחלטת? אליעד מעלה נקודה פילוסופית חשובה נוספת: אפילו אם קיימת סיבה ראשונית וחזקה מאוד שמחייבת את הכל להתרחש ... - בשני המקרים האדם אינו יכול להחזיק
בבחירה חופשית אמיתית. מה צריך האדם לעשות כדי להבין את הבחירה באמת? אליעד ממליץ לאדם לחקור לעומק כל פעולה שהוא עושה, ולהתבונן היטב בשאלה מדוע הוא עושה דווקא פעולה ... מוכרחת לבין פעולה אקראית, ולכן
הבחירה החופשית הופכת להיות מושג חסר משמעות. סיכום מסקנת ההרצאה לסיכום, ההרצאה של אליעד כהן עוסקת בשאלת קיומה של
הבחירה החופשית, כשהיא מראה באופן שיטתי וברור את הפרדוקס העמוק שקיים במושג הזה. הוא מסביר שבחינה פילוסופית מעמיקה מגלה שבסופו של דבר, בין אם מדובר בסיבתיות מוחלטת ... מוחלטת, בשני המקרים אין מקום
לבחירה חופשית אמיתית. האדם מתבקש להתבונן היטב פנימה, לחקור את התהליכים של סיבה ותוצאה, ולגלות בעצמו מהי האמת על
הבחירה החופשית. האם יש
בחירה חופשית? סיבתיות או אקראיות? איך נוצרת
בחירה חופשית? האם הרצונות מוכרחים או מקריים? האם הכל נקבע מראש? מהי סיבה ראשונית? האם אדם באמת בוחר? הפעם אני רוצה לדבר על
הבחירה החופשית לתת נקודה נוספת למחשבה, על
הבחירה החופשית ומי שיתבונן יראה שיש פה שאלה מאד מעניינת, האדם עושה פעולה למה הוא עשה? רצה לעשות משהו, ועשה, בחר לעשות. ויש מצבים של עשייה
מבחירה חופשית, ויש עשייה ללא
בחירה חופשית. כמו כן מי שיתבונן, כל דבר בעולם, או שיש לו סיבה, או שאין לו סיבה למה הדבר קרה וכבר אקצר את התהליך, למה יש סיבה, או למה אין סיבה ועכשיו או שיש סיבה ... בעצם, זה אומר שמי יסתכל על עניין
הבחירה החופשית, יש רק שתי אפשרויות, או שיש משהו שמכריח את הדבר שיקרה, ואז אתה לא בחרת! גם אם אתה מרגיש שבחרת, היתה לך תחושה שכן אתה בחרת אבל עדיין משהו גרם שיהיה ...