... לא? כלומר, האם האני של היד הוא אותו אני שאליו האדם מתכוון כשהוא אומר אני? כיצד הגדרת האני משפיעה על תחושת
הבחירה החופשית? אליעד כהן מסביר שהבנת
הבחירה החופשית קשורה באופן ישיר להבנת המושג אני. כשהאדם בוחר, הוא בדרך כלל אומר אני בחרתי. אבל מי זה אותו אני? האם הרצון והבחירה באים מהאני הזה עצמו, ... אז לא ברור שיש לו בחירה, כי תמיד נשאלת שאלת הסיבה והתוצאה. אליעד כהן מסכם ואומר שהדרך להבין לעומק את נושא
הבחירה החופשית היא על ידי חקירה פנימית של האני. האם האדם הוא זרוע מבצעת של משהו אחר או ישות עצמאית שקיימת בפני עצמה? ההבנה הזו היא הבסיס לתובנה העמוקה יותר של מהות
הבחירה החופשית. האם יש בחירה חופשית? מי באמת בוחר? מה הקשר בין האני לבחירה חופשית? האם לאדם בתוך חלום יש בחירה חופשית? האם המציאות בוחרת בעצמה? האם האדם הוא ישות עצמאית? מהו שורש
הבחירה החופשית? הפעם אני רוצה לדבר על
הבחירה החופשית, וזהו נושא רחב. וניתן נקודת מבט להסתכלות, בה ניתן לאדם להתבונן על הנושא של
הבחירה החופשית ומי שרוצה להבין את הבחירה, למי יש למי אין בחירה והאם יש בכלל בחירה, צריך להבין את שורש
הבחירה החופשית, ויש כמה שורשים לנושא
הבחירה החופשית ואחד השורשים של השאלה זה הבנת האני של הבן אדם. ניקח אדם שצייר ציור, נשאלת השאלה, מי צייר את הציור, האם היד ציירה את הציור, האם האדם ... הסיבה והתוצאה? כי יכול להיות שהאדם בחר לצייר וגם יכול להיות שהציור בכלל בחר להיות מצויר. והיבט נוסף, עניין
הבחירה החופשית , הוא הגדרת האני, לו יצויר שלעט שהאדם כותב בו היתה תודעה עצמית, היה אומר, איזה ציור יפה ציירתי!!!! האם זה אפשרי? אולי... ואילו ליד היתה ... משהו. כי אם האדם חלק מישות, הוא לא בוחר בכלל, ואם כן, עליו לבדוק אם הוא אני בפני עצמו ומי שרוצה להבין את
הבחירה החופשית, עליו להבין קודם כל מי הוא, ישות עצמאית? או חלק מישות גדולה יותר, מי אתה בכלל? כי אם אתה חלק מישות אחרת, אז אין לך בחירה. ועל האדם ...