9:23בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה?
איך לבטל את הבחירה החופשית של עצמך?
הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בשאלה כיצד אדם יכול לבטל את הבחירה החופשית שלו, ולמה הוא עשוי לרצות לעשות זאת. נקודת המוצא של ההרצאה היא שבחירה חופשית, למרות שהיא נתפסת כדבר חיובי, יכולה להיות מקור לסבל ובלבול רב. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם עומד בפני בחירות, הוא מתמלא ספקות וחרדות לגבי התוצאות של ההחלטות שלו, וכך מתרחש מצב של מתח וסבל נפשי מתמשך.
הוא נותן מספר דוגמאות להמחשת הנושא: לדוגמה, אדם שמתחבט אם לעזוב את עבודתו או לא, או אם להתגרש או להישאר בזוגיות. הבחירה בין האפשרויות השונות יוצרת באדם תחושת מצוקה, משום שהוא אינו יודע בוודאות איזו החלטה טובה יותר עבורו. במצב כזה האדם עשוי לייחל לכך שלא תהיה לו אפשרות לבחור כלל, ושהחלטותיו יוכתבו מראש, כי אז היה נחסך ממנו הלחץ והחרדה שמלווים כל התלבטות.
מדוע אדם מעדיף לא לבחור בכלל?
אליעד כהן מציין כי אנשים לפעמים מאחלים שיקרו דברים חיצוניים שיפתרו אותם מהצורך לבחור. לדוגמה, אדם שמתלבט אם לעזוב את העבודה, אומר לעצמו שהוא מקווה שיפטרו אותו, כדי שלא יצטרך להחליט בעצמו. או אדם שמתלבט אם לסיים קשר זוגי, היה מעדיף שהצד השני יחליט עבורו, וכך הוא יהיה פטור מאחריות הבחירה.
הסיבה לכך פשוטה: ברגע שאין לאדם בחירה, הוא אינו יכול לטעות, וממילא כל תוצאה שתתקבל תהיה מקובלת עליו ללא מאבק נפשי. לכן, חוסר בחירה מצטייר כפתרון נוח שמונע כאב וספק.
כיצד ניתן בפועל לבטל את הבחירה החופשית?
אליעד כהן מציע דרך מעשית שבה האדם יכול להפחית ואף לבטל את חופש הבחירה שלו: להיות אמיתי עם עצמו עד הסוף. המשמעות של להיות אמיתי עם עצמך היא להבין בבירור מוחלט מה אתה באמת רוצה ומה לא. כשהרצונות שלך ברורים לך לחלוטין, כבר אין לך בחירה, משום שהאפשרות לבחור קיימת רק כאשר יש ספק או אי - ודאות.
הוא מדגים זאת בעזרת כמה דוגמאות פשוטות:
אליעד כהן ממשיך להסביר שהחיים נעשים קלים יותר כאשר אדם מגיע למצב שכל האפשרויות שלו נראות לו טובות באותה מידה. הוא מסביר שאם העולם כולו היה נתפס אצל האדם כטוב לחלוטין, ללא הבדל בין טוב לרע, הוא לא היה חווה כלל את המתח שנוצר כתוצאה מהבחירה. במצב כזה, ללכת ימינה או שמאלה היה זהה עבורו, ולכן אין לו ספק או פחד לגבי הבחירה.
לפי אליעד, כל סבל האנושי מגיע מכך שהאדם מבצע הפרדה בין טוב ורע, והוא מפחד שהבחירה שלו תהיה "לא נכונה". הוא מציין שאדם חייב להבין לעומק את הרצונות שלו, כדי שיוכל להבחין בין טוב לרע על בסיס אמיתי ואותנטי, ולא על בסיס פחד או אי - ודאות.
כיצד להגיע למצב בו אין הבדל בין טוב לרע?
כדי להגיע למצב שבו טוב ורע אינם נפרדים זה מזה, האדם צריך לחקור לעומק את עצמו ולשאול:
לסיום, אליעד כהן מדגיש שהבעיה אינה בעצם הבחירה, אלא בפחד של האדם מפני הרע או מפני טעויות. כאשר האדם מפסיק לפחד, כשהוא מבין שהכל טוב באותה המידה, הוא חי חיים שלמים, רגועים ושלווים, כי הוא יודע שכל בחירה שיעשה תהיה טובה באופן מוחלט.
לסיכום, כיצד באמת משתחררים מהסבל של הבחירה החופשית?
הדרך להשתחרר מהסבל היא להיות אמיתי עד הסוף עם עצמך, להכיר בבהירות את מה שאתה באמת רוצה, ולא לפחד להכיר את האמת על עצמך ועל החיים. במצב זה, הבחירה כבר לא נתפסת כעול או כמקור של סבל, אלא כמשחק שבו האדם יכול לשחק בנחת, כשהוא יודע שאין בחירה גרועה.
הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת בשאלה כיצד אדם יכול לבטל את הבחירה החופשית שלו, ולמה הוא עשוי לרצות לעשות זאת. נקודת המוצא של ההרצאה היא שבחירה חופשית, למרות שהיא נתפסת כדבר חיובי, יכולה להיות מקור לסבל ובלבול רב. אליעד כהן מסביר כי כאשר אדם עומד בפני בחירות, הוא מתמלא ספקות וחרדות לגבי התוצאות של ההחלטות שלו, וכך מתרחש מצב של מתח וסבל נפשי מתמשך.
הוא נותן מספר דוגמאות להמחשת הנושא: לדוגמה, אדם שמתחבט אם לעזוב את עבודתו או לא, או אם להתגרש או להישאר בזוגיות. הבחירה בין האפשרויות השונות יוצרת באדם תחושת מצוקה, משום שהוא אינו יודע בוודאות איזו החלטה טובה יותר עבורו. במצב כזה האדם עשוי לייחל לכך שלא תהיה לו אפשרות לבחור כלל, ושהחלטותיו יוכתבו מראש, כי אז היה נחסך ממנו הלחץ והחרדה שמלווים כל התלבטות.
מדוע אדם מעדיף לא לבחור בכלל?
אליעד כהן מציין כי אנשים לפעמים מאחלים שיקרו דברים חיצוניים שיפתרו אותם מהצורך לבחור. לדוגמה, אדם שמתלבט אם לעזוב את העבודה, אומר לעצמו שהוא מקווה שיפטרו אותו, כדי שלא יצטרך להחליט בעצמו. או אדם שמתלבט אם לסיים קשר זוגי, היה מעדיף שהצד השני יחליט עבורו, וכך הוא יהיה פטור מאחריות הבחירה.
הסיבה לכך פשוטה: ברגע שאין לאדם בחירה, הוא אינו יכול לטעות, וממילא כל תוצאה שתתקבל תהיה מקובלת עליו ללא מאבק נפשי. לכן, חוסר בחירה מצטייר כפתרון נוח שמונע כאב וספק.
כיצד ניתן בפועל לבטל את הבחירה החופשית?
אליעד כהן מציע דרך מעשית שבה האדם יכול להפחית ואף לבטל את חופש הבחירה שלו: להיות אמיתי עם עצמו עד הסוף. המשמעות של להיות אמיתי עם עצמך היא להבין בבירור מוחלט מה אתה באמת רוצה ומה לא. כשהרצונות שלך ברורים לך לחלוטין, כבר אין לך בחירה, משום שהאפשרות לבחור קיימת רק כאשר יש ספק או אי - ודאות.
הוא מדגים זאת בעזרת כמה דוגמאות פשוטות:
- אם אדם נמצא ליד אש, הוא אינו באמת בוחר שלא לקפוץ לתוך האש. מדוע? כי ברור לו לחלוטין שהאש תשרוף אותו, ולכן הוא לעולם לא יעשה זאת. ברגע שהדבר ברור לגמרי, אין כלל התלבטות.
- באופן דומה, כאשר אדם רעב מאוד, הוא אינו מתלבט אם לאכול או לא. הוא פשוט אוכל, כי ברור לו לגמרי שזו הפעולה הנכונה. ככל שהדבר ברור יותר, כך הבחירה מתבטלת מעצמה.
אליעד כהן ממשיך להסביר שהחיים נעשים קלים יותר כאשר אדם מגיע למצב שכל האפשרויות שלו נראות לו טובות באותה מידה. הוא מסביר שאם העולם כולו היה נתפס אצל האדם כטוב לחלוטין, ללא הבדל בין טוב לרע, הוא לא היה חווה כלל את המתח שנוצר כתוצאה מהבחירה. במצב כזה, ללכת ימינה או שמאלה היה זהה עבורו, ולכן אין לו ספק או פחד לגבי הבחירה.
לפי אליעד, כל סבל האנושי מגיע מכך שהאדם מבצע הפרדה בין טוב ורע, והוא מפחד שהבחירה שלו תהיה "לא נכונה". הוא מציין שאדם חייב להבין לעומק את הרצונות שלו, כדי שיוכל להבחין בין טוב לרע על בסיס אמיתי ואותנטי, ולא על בסיס פחד או אי - ודאות.
כיצד להגיע למצב בו אין הבדל בין טוב לרע?
כדי להגיע למצב שבו טוב ורע אינם נפרדים זה מזה, האדם צריך לחקור לעומק את עצמו ולשאול:
- מה אני באמת רוצה בחיים? למה אני רוצה להיות מאושר?
- מי קבע מה טוב ומה רע? למה דווקא דרך אחת נחשבת טובה והשנייה לא?
לסיום, אליעד כהן מדגיש שהבעיה אינה בעצם הבחירה, אלא בפחד של האדם מפני הרע או מפני טעויות. כאשר האדם מפסיק לפחד, כשהוא מבין שהכל טוב באותה המידה, הוא חי חיים שלמים, רגועים ושלווים, כי הוא יודע שכל בחירה שיעשה תהיה טובה באופן מוחלט.
לסיכום, כיצד באמת משתחררים מהסבל של הבחירה החופשית?
הדרך להשתחרר מהסבל היא להיות אמיתי עד הסוף עם עצמך, להכיר בבהירות את מה שאתה באמת רוצה, ולא לפחד להכיר את האמת על עצמך ועל החיים. במצב זה, הבחירה כבר לא נתפסת כעול או כמקור של סבל, אלא כמשחק שבו האדם יכול לשחק בנחת, כשהוא יודע שאין בחירה גרועה.
- איך לבטל את הבחירה החופשית?
- למה בחירה חופשית גורמת לסבל?
- מה זה טוב ומה זה רע?
- איך להפסיק לפחד מבחירות?
- איך להגיע לוודאות מוחלטת?
- איך להבין מה אני באמת רוצה?
- איך להגיע למצב שהכל טוב באותה מידה?
בחירה חופשית - איך לבטל את חופש הבחירה?
הפעם אני רוצה להשיב על השאלה: אדם שואל, איך אני יכול לבטל את חופש הבחירה של עצמי?
מה זאת אומרת? יש מצבים בחיים שאדם רוצה לעשות דבר אחד ולא דבר אחר
והוא אומר, הלוואי שלא היתה לי הבחירה החופשית, הייתי עושה מה שאני חייב לעשות
כי לא היתה לי האפשרות לבחור, ואז היה לו קל יותר בהחלטות כמו לדוגמא
אני אתגרש, או לא אתגרש. אעזוב את העבודה, או לא אעזוב? וכו' וכו'...
אם לא היתה לו אפשרות בחירה, לא היה מסתבך עם השאלות הללו.
העניין הוא כשאין לאדם את הבחירה החופשית הרבה יותר קל לו, כל הבחירות האלו גורמות לאדם מלחמת עולם שלישית, ואז האדם אומר, קחו ממני את הבחירה החופשית ותעזבו אותי בשקט.
כי אם לא תהיה לאדם בחירה, גם לא יסתבך עם השאלות, מה זה אמת או שקר, מה זה טוב או מה זה רע, אתה יוצא מכל התסכולים, כי אין לך ממילא בחירה, אתה לא צריך לחפש מה לעשות.
ואיך אדם יכול לבטל לעצמו את הבחירה החופשית? מה צריך לעשות?
והתשובה היא פשוטה: מי שרוצה לבטל לעצמו את הבחירה, צריך להיות אמיתי עם עצמו
ויש בזה הרבה עומקים, ואסביר ברמה הזו:
כאשר מציעים לאדם לבחור לשתות משהו, יש לו את האפשרות לבחור מה לשתות
לעומת זאת, אדם עובר ליד אש, הוא לא בוחר לא לקפוץ לאש, ברור שהוא לא יבחר לקפוץ לאש
אבל אין כאן בחירה, כי אם יודע שהאש שורפת, ממילא לא יקפוץ לאש.
דוגמא נוספת, אדם רעב, האם הוא צריך לבחור האם לאכול או לא לאכול?
האם הוא יגיד עזוב לא בא לי לאכול יותר, עזוב אני לא יאכל וימות ככה...
האם יש לו בחירה לא לאכול יותר בכלל, ברור שהוא לא בוחר כאן, הוא רעב, ויאכל.
וברור, אין בו בחירה, וככל שיותר ברור לך, פחות יש לך בחירה.
ככל שהדברים בחיים שלך וודאיים, פחות תהיה לך בחירה.
וככל שאדם יהיה אמיתי עם עצמו, וינסה להבין בוודאות מה הוא עושה כאן בחיים אבל עד הסוף
עליו להבין, למה הוא רוצה כך וכך, להבין מה אתה באמת רוצה, ככל שתדע מה אתה באמת רוצה, כך הדברים יהיו ברורים ואז אין שאלה, אין התלבטות.
כשאדם ידע יותר מה זה טוב ומה זה רע, יהיה לו יותר טוב, ואם בן אדם היה חי בעולם שבשבילו הכל טוב באותה המידה, אז היו נגמרות השאלות, היה לו קל יותר.
אז לא היה משנה לו ללכת ימינה, ואם היה הולך שמאלה זה היה טוב באותה המידה, כי הכל נחשב לטוב. כי כל הסיבוכים של האדם, שהוא עושה הפרדות, זה טוב, וזה רע.
אבל אף על פי כן גם מי שלא מגיע לנקודה שהכל טוב לו באותה המידה, לפחות תבין מה אתה רוצה ומה אתה לא רוצה, לפחות תנסה להבין מה זה טוב, מה זה רע? מי החליט את זה? לבדוק את הדברים הללו לעומק.
ומי שיבין את הדברים הללו, יהיה לו ברור מה הוא צריך לעשות, ואז לא תהיה לו בחירה, תתבטל הבחירה כי בשורש של המציאות הכל בכלל אחד, ואז גם ימינה וגם שמאלה יהיו באותו המקום, ותהיה לך בחירה ללכת שמאלה או ימינה, אך לא יהיה פחד יותר לבחור, אבל אז הבחירה היא באיזה משחק לשחק, כשהוא יודע שהכל אחד ממילא והכל טוב תמיד.
הפעם אני רוצה להשיב על השאלה: אדם שואל, איך אני יכול לבטל את חופש הבחירה של עצמי?
מה זאת אומרת? יש מצבים בחיים שאדם רוצה לעשות דבר אחד ולא דבר אחר
והוא אומר, הלוואי שלא היתה לי הבחירה החופשית, הייתי עושה מה שאני חייב לעשות
כי לא היתה לי האפשרות לבחור, ואז היה לו קל יותר בהחלטות כמו לדוגמא
אני אתגרש, או לא אתגרש. אעזוב את העבודה, או לא אעזוב? וכו' וכו'...
אם לא היתה לו אפשרות בחירה, לא היה מסתבך עם השאלות הללו.
העניין הוא כשאין לאדם את הבחירה החופשית הרבה יותר קל לו, כל הבחירות האלו גורמות לאדם מלחמת עולם שלישית, ואז האדם אומר, קחו ממני את הבחירה החופשית ותעזבו אותי בשקט.
כי אם לא תהיה לאדם בחירה, גם לא יסתבך עם השאלות, מה זה אמת או שקר, מה זה טוב או מה זה רע, אתה יוצא מכל התסכולים, כי אין לך ממילא בחירה, אתה לא צריך לחפש מה לעשות.
ואיך אדם יכול לבטל לעצמו את הבחירה החופשית? מה צריך לעשות?
והתשובה היא פשוטה: מי שרוצה לבטל לעצמו את הבחירה, צריך להיות אמיתי עם עצמו
ויש בזה הרבה עומקים, ואסביר ברמה הזו:
כאשר מציעים לאדם לבחור לשתות משהו, יש לו את האפשרות לבחור מה לשתות
לעומת זאת, אדם עובר ליד אש, הוא לא בוחר לא לקפוץ לאש, ברור שהוא לא יבחר לקפוץ לאש
אבל אין כאן בחירה, כי אם יודע שהאש שורפת, ממילא לא יקפוץ לאש.
דוגמא נוספת, אדם רעב, האם הוא צריך לבחור האם לאכול או לא לאכול?
האם הוא יגיד עזוב לא בא לי לאכול יותר, עזוב אני לא יאכל וימות ככה...
האם יש לו בחירה לא לאכול יותר בכלל, ברור שהוא לא בוחר כאן, הוא רעב, ויאכל.
וברור, אין בו בחירה, וככל שיותר ברור לך, פחות יש לך בחירה.
ככל שהדברים בחיים שלך וודאיים, פחות תהיה לך בחירה.
וככל שאדם יהיה אמיתי עם עצמו, וינסה להבין בוודאות מה הוא עושה כאן בחיים אבל עד הסוף
עליו להבין, למה הוא רוצה כך וכך, להבין מה אתה באמת רוצה, ככל שתדע מה אתה באמת רוצה, כך הדברים יהיו ברורים ואז אין שאלה, אין התלבטות.
כשאדם ידע יותר מה זה טוב ומה זה רע, יהיה לו יותר טוב, ואם בן אדם היה חי בעולם שבשבילו הכל טוב באותה המידה, אז היו נגמרות השאלות, היה לו קל יותר.
אז לא היה משנה לו ללכת ימינה, ואם היה הולך שמאלה זה היה טוב באותה המידה, כי הכל נחשב לטוב. כי כל הסיבוכים של האדם, שהוא עושה הפרדות, זה טוב, וזה רע.
אבל אף על פי כן גם מי שלא מגיע לנקודה שהכל טוב לו באותה המידה, לפחות תבין מה אתה רוצה ומה אתה לא רוצה, לפחות תנסה להבין מה זה טוב, מה זה רע? מי החליט את זה? לבדוק את הדברים הללו לעומק.
ומי שיבין את הדברים הללו, יהיה לו ברור מה הוא צריך לעשות, ואז לא תהיה לו בחירה, תתבטל הבחירה כי בשורש של המציאות הכל בכלל אחד, ואז גם ימינה וגם שמאלה יהיו באותו המקום, ותהיה לך בחירה ללכת שמאלה או ימינה, אך לא יהיה פחד יותר לבחור, אבל אז הבחירה היא באיזה משחק לשחק, כשהוא יודע שהכל אחד ממילא והכל טוב תמיד.