אליעד כהן
ייעוץ עסקי ואישי
בשיטת EIP
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד? ✔ האם קיימת בחירה חופשית באמת? הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית... - בחירה חופשית...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






ייעוץ + טיפול גם בנושאים:
בחירה חופשית, דטרמיניזם, רצון חופשי, חופש הבחירה, רצון בחירה, בחירה וידיעה ביהדות, בחירה חופשית יחסית, פסיכולוגיה ובחירה חופשית, כוח הבחירה, סיבה ותוצאה, הכל מלמעלה, בחירה חופשית מוחלט, ידיעה או בחירה, היעדר רצון חפשי, פטליזם, עקרון הדטרמיניזם, בחירה חופשית מלאה, עקרון הסיבתיות, פעולה על בחירה חופשית, ידיעת האל, הכל בידי שמים, חרדת חופש בחירה, שאלת הבחירה והידיעה, שאלת הבחירה החופשית, רצון עצמאי, בחירה חופשית פרדוקס, כח הבחירה על פי תורת הקבלה, סיבתיות דטרמיניסטית, רצון חופשי, הרצון החופשי, עילה ועלול, בחירה חופשית ביהדות, אקראיות, מטפל אישי, שורש הבחירה החופשית, בחירה, ליברטאניזם, סיבה ומסובב, בחירה חופשית בפסיכולוגיה, השקפה דטרמיניסטית,
☎️
ייעוץ אישי בכל נושא!
050-3331-331
10:05בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
האם קיימת בחירה חופשית באמת?

הרצאה זו של אליעד כהן מתמקדת בנושא הבחירה החופשית, ומנסה להראות כיצד המושגים "בחירה חופשית" ו"העדר בחירה חופשית" הם למעשה ביטויים שונים לאותו הדבר. אליעד פותח בטענה כי בחירה חופשית משמעותה פעולה שהרצון קדם לה. אם אדם בוחר פעולה מסוימת, הרצון של אותו אדם הוא שבחר את הפעולה הזו. מכאן עולה שאלה מהותית: מה גרם לאדם לרצות את מה שהוא רוצה?

אליעד מציע שתי אפשרויות מרכזיות לגבי השאלה הזאת. אפשרות ראשונה היא שהכל מתרחש באקראיות מוחלטת. במצב כזה, הבחירה כלל לא קיימת, כיוון שאין סדר או סיבה כלשהי לאירועים. האפשרות השנייה מניחה קיום של תכנון כלשהו בעולם, כלומר, שיש תבונה או ישות כלשהי בעלת רצון, והיא שמניעה את הדברים.

מהו הרצון הראשון, והאם הוא נבחר?

אליעד ממשיך לעומק השאלה ומציע לבחון את הישות או התבונה הראשונה שמניעה את העולם. הוא שואל האם לתבונה זו יש רצון כלשהו, והאם היא בעצמה רוצה את הרצון הזה. ההנחה של אליעד היא כי מי שבאמת בוחר הוא לא מי שמבצע פעולה, אלא מי שיוצר את הרצון המוביל לפעולה זו. לכן, אם מישהו גורם לאדם אחר לרצות לעשות משהו, אותו גורם הוא שבחר ולא האדם עצמו.

השאלה המרכזית של אליעד היא מה יצר את הרצון הראשון? מה קדם לו? האם הרצון הראשון הוא תוצאה של בחירה או לא? אליעד מציין כי כאשר מדברים על הנקודה הראשונה, הפרספקטיבה משתנה, כיוון שבשורש של הדברים, שהוא מעל לזמן ומקום, לא ניתן לדבר על "רצון" ו"עשייה" כפעולות נפרדות בזמן. במקום זה, בשורש הדברים, הרצון והעשייה הם דבר אחד, מתרחש בו - זמנית.

מדוע הרצון הראשון לא יכול להיווצר מסיבה?

כאשר דנים בשאלת הרצון הראשון, נשאלת השאלה האם הוא נוצר מסיבה כלשהי או שמא הוא נוצר באופן אקראי לגמרי. אם הרצון הראשון נוצר מסיבה, מיד נשאל מה הסיבה שהובילה לסיבה הזו וכך הלאה עד אינסוף, מה ששוב שולל את רעיון הבחירה החופשית. לעומת זאת, אם הרצון הראשון נוצר ללא סיבה, המשמעות היא שהוא אקראי, וגם כאן אין בחירה חופשית, כי לא הייתה סיבה שתיצור בחירה כלשהי.

אליעד מבהיר שהשאלה אם הרצון הראשון נוצר מסיבה או ללא סיבה היא בעצם שאלה טיפשית. מדוע? כי הוא מציע רעיון לפיו הרצון הראשון יכול היה להיווצר מעצמו, על ידי אותו "כלום" או "העדר רצון", שאותו הוא מתאר כישות בלתי מוגדרת, חסרת סיבה. במצב כזה, אם אותו "כלום" יצר את הרצון, הרי שהוא עשה בחירה כלשהי. גם אם אנחנו לא מבינים כיצד בדיוק הוא עשה את זה, עדיין הוא זה שעשה, ולכן לא ניתן לומר שאין בחירה.

מצד שני, אם מקבלים שהרצון הראשון נוצר ללא סיבה, אז שוב, זהו מצב של חוסר בחירה, כיוון שלא היה דבר שהניע את הרצון הזה להיווצר. אליעד טוען כי שתי נקודות המבט הללו משנות את ההגדרה של מהי בכלל בחירה. כלומר, גם פעולה שנעשית ללא רצון יכולה להיחשב כבחירה אם היא מתרחשת בפועל.

האם אפשר להבין את הבחירה כמציאות אפשרית בלבד?

אליעד מוסיף פרספקטיבה נוספת: עצם השימוש במושג "בחירה" מניח את האפשרות שיש גם "אי - בחירה". אם קיימת אפשרות לבחור, משמעות הדבר היא שהבחירה איננה הכרחית ויכלה להיות גם אחרת. הוא מציע לשאול מדוע דווקא הבחירה הזו נעשתה ולא אחרת, שהייתה יכולה להיות אקראית לחלוטין. כך עולה שההבדל בין בחירה לאקראיות או חוסר בחירה הוא עצמו רק עוד מושג נברא.

מעל כל ההבחנות הללו, טוען אליעד, קיים דבר כללי וגבוה יותר. ברמה העליונה הזו אין משמעות להבדלים בין מושגים כמו "סיבה", "רצון", "בחירה" או "אקראיות". ברמה זו, כל המושגים הם אפשרויות בלבד, ואף אחת מהם אינה מחויבת. במקום זאת, קיימת אמת אחת כללית יותר, שבה אין שום הבדל בין קיום הבחירה להעדרה.

מהו המסר המרכזי על בחירה חופשית?

המסר המרכזי שאליעד מציע לנו לקחת מכאן הוא שחשוב להתבונן לעומק במושגים של בחירה, רצון וסיבה. ככל שאדם מעמיק בהתבוננות זו, הוא מגלה שמעל כל ההגדרות והמושגים קיימת מציאות אחת, שבה ההבדלים בין בחירה להעדר בחירה מתבטלים לחלוטין. לכן, התכלית של ההתבוננות בשאלה אם יש בחירה או אין בחירה היא להגיע לאחדות מוחלטת של ההבנה, בה כבר לא קיימת הפרדה בין מושגים אלה.
מהו הקשר בין בחירה חופשית לבין העדר בחירה חופשית?

הנושא המרכזי בהרצאה הוא הבחירה החופשית, ובמהותו של הקיום האנושי בהקשר זה. אליעד מציע פרספקטיבה מסוימת שיכולה להראות כי בחירה חופשית וחוסר בחירה חופשית הן למעשה אותו הדבר.

האם קיימת בחירה חופשית? אליעד מציע שנשאל שאלה מהותית: אם כל הדברים בעולם הם אקראיים, אז למעשה אין בחירה חופשית - השאלה מתייתרת. מובן, אם כן, כי עצם קיום השאלה כבר מניח את קיומה של איזו בחירה, כיוון שבחירה תמיד מתחילה מרצון.

מהו הרצון הראשון, ומה יוצר אותו?

בהמשך, עובר אליעד לשאול על הרצון הראשון. כאשר אנו שואלים מה קדם לרצון הראשון, האם יש משהו שבחר אותו, הדיון מתפצל לכמה כיוונים. אם אנחנו מניחים קיום של תבונה ראשונה שמניעה את כל הקיום, אנו שואלים: האם לתבונה הראשונה יש רצון? האם היא בחרה לרצות?

אליעד מציין כי אם ישות כזו קיימת, מי שבאמת בוחר אינו מי שעושה, אלא מי שיוצר את הרצון. כלומר, אם יש רצון, מישהו בחר את הרצון. בהנחה שהרצון הראשון הוא בלתי מוסבר לחלוטין, האם ניתן להניח שיצרנו אותו מתוך רצון, או שמא הוא נוצר במקרה?

האם הרצון הראשון נוצר מתוך סיבה?

ההמשך מחדד את השאלה האם הרצון הראשון נוצר עם סיבה או בלעדיה. אם יש לו סיבה, אז כל מה שמוביל אותו עדיין מצביע על סיבה, ובכך למעשה נשללת הבחירה החופשית. מאידך, אם הרצון נוצר בלי סיבה, הרי שמדובר במשהו אקראי, שלא נבחר מתוך בחירה.

אליעד טוען שזו שאלה טיפשית. מה הכוונה? אפשר להניח כי הרצון הראשון נוצר "מעצמו", כלומר, משהו כלשהו, בין אם נקרא לו כלום או העדר רצון, עשה את הבחירה הזאת. השאלה אם הרצון הראשון נוצר מתוך סיבה או ללא סיבה היא בעצם לא נכונה, כיוון שמישהו או משהו יצר אותו.

הרצון הראשון - האם הוא מחייב?

כאשר שואלים האם הרצון הראשון נוצר מתוך "בחירה", התשובה היא למעשה מורכבת: מצד אחד, אם משהו עשה את הבחירה הזו, אז גם אם לא נבין איך נוצר הרצון, עדיין יש כאן הבחירה של אותו "משהו". מצד שני, אם אין סיבה לרצון, אז בעצם אין מדובר בבחירה, כי לא הייתה שום סיבה שתניע אותו.

ההשקפה המובאת פה מציעה שתי פרספקטיבות שיכולות לשנות את הגדרת הבחירה עצמה:
  • למרות שעשית משהו מבלי לרצות אותו, עדיין עשית אותו - האם זה לא הבחירה שלך?
  • כאשר אנחנו מדברים על "בחירה", עצם הצהרה כזו יכולה להניח כי יש גם את האפשרות שאין בחירה, כלומר, אנחנו יכולים לומר שבחירה חופשית לא קיימת אם לא הייתה אפשרות שלא לבחור.
האם אפשר להבין את הבחירה כחלק ממערכת כללית יותר?

לסיום, אליעד מציע כי כל המושגים של בחירה, חוסר בחירה, סיבה ורצון, הם בעצם רק אפשרויות בהן אנחנו בוחרים להגדיר את הדברים. כל הבחירות וההגדרות יכולות להתקיים תחת משהו כללי יותר, שבו כל הבחירות הן בעצם "היו" גם אם לא היו.

המסר המרכזי של הרצאה זו הוא להעמיק בהבנה לגבי מהות הבחירה, ולראות כיצד המושגים של "רצון" ו"בחירה" קשורים לאמיתות מקיפות יותר של היקום.
הפעם אני רוצה לדבר על הבחירה החופשית, ואני אתן עוד נקודת מבט על הבחירה החופשית.

אסביר פרספקטיבה מסוימת שתראה שבחירה חופשית וחוסר בחירה חופשית הן אותו הדבר.

והיה והכל אקראי כאן בעולם, אז ממילא אין בחירה חופשית ואין שאלה.

ומהזוית שאפשרי שכן יש בחירה, אדם רצה משהו ובחר לעשות את הדבר המסוים שבחר בו.

ויש אפשרות גם לקחת ישות שהיא לא דווקא אדם, ישות כלשהי שיכולה לבחור.

וניקח לדוגמה שיש תבונה ראשונה המניעה את העולם, ונשאל:

האם התבונה הראשונה, האם יש לה מצידה רצון כלשהו?

האם היא רוצה את הרצון של עצמה?

כי באמת, בסופו של דבר מי שבאמת בוחר זה לא מי שעושה, מי שבוחר זה מי שיוצר את הרצון שיוצר את העשייה

אם מישהו יוצר את הרצון הוא זה שבוחר את העשייה.

ומה בעצם יוצר את הרצון הראשון, ומה בעצם קדם לרצון הראשון?

והשאלה היא האם מישהו בחר את הרצון של עצמו, ומדובר ביחס לכוח הראשון

ביחס לישות הראשונה.

ויש לציין שמצד הפרספקטיבה שמעל הזמן והמקום, לא שייך להגיד רצה ועשה

כי רצה ועשה, הן שתי נקודות בציר הזמן. ובשורש אין פער בין רצה ועשה, הרצה ועשה

הם בו זמנית, אין זמנים בכלל באחדות, בשורש.

ובעצם זה אומר שהרצון הראשון לא רצה, כי אם רצה ועשה הם בו זמנית, אז זה או רק רצה

או רק רצה, ויש להעמיק ולהבין שבשורש אין רוצה, יש עשייה ללא רצון

כך שלא שייך להגיד שרצית לעשות בשורש של כל הדברים.

והמיקוד כעת הוא ברצון, כי בשלב מסוים יש רצון, והעשייה נעשית בגלל הרצון

ונבדוק מהו הרצון הראשון, ומה יצר אותו?

וישנה שאלה האם הרצון הזה הוא מחייב, האם משהו הכריח אותו להיווצר?

כי אם כן, הרצון הראשון הוא גם כן ללא בחירה, ואם שום דבר לא הכריח אותו לרצות / להיבחר

אז ממילא הוא אקראי לגמרי, ואז אין לו שום סיבה ואם אין לו שום סיבה, אז גם כן אין בחירה.

וניתן כאן נקודה מאד מעניינת, כי מצד האמת, השאלה הזאת היא טיפשית, ולמה היא טיפשית?

כי אפשר להגיד, בא נניח השכוח רצון הראשון נוצר מעצמו, OK...

אז אותו כוח ראשון שנוצר מעצמו, אותו הכלום, הוא זה שבחר שיהיה רצון.

הרצון הלו מוצר ממשהו, השאלה אם נוצר עם סיבה, בלי סיבה, והדבר הראשון שנוצר

האם נוצר מתוך בחירה, או ללא בחירה? ואי אפשר להגיד אפילו שלכוח הראשון אין בחירה

כי הוא זה שעשה, ובדיוק כשם שעשה, הוא יכל גם לא לעשות, וזה אומר שהוא בחר.

זאת אומרת שגם אם אנחנו לא מבינים, איך התהווה הרצון הראשון, עדיין אנחנו מבינים שמשהו מהווה את הרצון הזה, עדיין משהו מהווה את הסיבה שיש רצון, יש בחירה שנתהוותה על ידי משהו.

ומצד שני מאחר שהדבר הזה הוא ללא סיבה וללא רצון, ממילא זה אור שאין פה בחירה.

ואני יחדד את זה עוד פעם, הרצון הראשון, והסיבה הראשונה, הם נוצרו ללא סיבה.

כי אם יש סיבה, תמיד נשאל מה הסיבה, ואם יש רצון, תמיד נשאל מה הרצון של הרצון

ומה הרצון הראשון. כלומר, הרצון הראשון, מה שקדם לו הוא העדר רצון, והסיבה הראשונה

מה שקדם לה, הוא העדר סיבה.

וכאן יש לנו שתי נקודות מבט: אפשרות אחת זה לומר: שאי אפשר להגיד שלא בחרו את הדבר

כי משהו עושה אותו!! כי משהו יצר את הרצון, משהו יצר את הסיבה, ולא משנה שקוראים לו העדר רצון, ולא משנה שקוראים לו העדר סיבה, או שקוראים לו כלום, בלתי מוגדר או בלתי מובן!

זה לא משנה, אבל בעיקרון, לא שייך להגיד שהוא לא בחר. מה זאת אומרת להגיד שהוא לא בחר, הרח הוא עשה את זה, אז איך זה שהוא לא בחר?

ומצד שני בגלל שלדבר הזה אין רצון ואין סיבה, לא שייך להגיד שהוא בחר.

ואלו שתי נקודות מחשבה, שמשנות את הגדרת הבחירה, מה זאת אומרת?

גם אם עשית משהו

ולא רצית לעשות אותו ובכל אופן עשית, זה גם נקרא שבחרת.

ואתן עוד נקודת מבט והיא: שכאשר אנו אומרים את המילה בחירה

זה אומר שיש את האפשרות שגם אין בחירה, זאת אומרת אם מישהו אומר שהוא בחר לעשות את כל מה שקורה

זה אומר שהדבר הזה שהוא בחר, הוא רק אפשרי, כי אם הוא בחר

פירושו שהוא יכול היה גם לא לבחור

ואז נשאל, מה גרם למציאות להיות כזאת שבה הכוח הראשון בחר, ולא לא בחר?

הרי באותה המידה שהוא בחר לעשות בחירה מושכלת כפי שהוא בחר, הוא יכול היה שלא לבחור.

אז מה בעצם גרם לכוח הראשון לעשות בצורה מושכלת, ולא בצורה אקראית?

ובעצם מה שאני אומר, שהבחירה וההעדר בחירה, גם היא עצמה נבראה, זאת אומרת

שמעל הבחירה ומעל החוסר בחירה, או החוסר סדר, או אקראיות

ומעל כל ההגדרות האלו, יש דבר שהוא כללי יותר, שבו המחויב, והאפשרי, והבחירה והאין בחירה

והמוכרח, והלא מוכרח, והרצון והאין רצון, והסיבה והאין סיבה, כי גם להגיד יש סיבה ואין סיבה

זה מעצמו רק אפשרות.

ויש דבר מחויב, מעל הכל, שבו אין הבדל בין יש סיבה לאין סיבה, בין יש רצון או אין רצון

וזה היה חומר למחשבה בנוגע לשאלה האם יש בחירה או אין בחירה?

ושכל אחד ואחד, יתבונן בדבר, עד שיגיע לאחדות מלאה של הבנה.
מיהו אלוהים, לרצות לסבול, רוצה לסבול, הכל כרצונך, הכל נגד רצונך, בחירה חופשית, חופש הבחירה, הכל טוב, הכל רע, הכל שווה
מיהו אלוהים, לרצות לסבול, רוצה לסבול, הכל כרצונך, הכל נגד רצונך, בחירה חופשית, חופש הבחירה, הכל טוב, הכל רע, הכל שווה
...שלו. האדם תמיד יכול למנוע כל מצב, אך השאלה היא עד כמה הוא מודע לכך שהוא יכול לשלוט ולמנוע סבל. גם אם נדמה לו שהסבל נכפה עליו, מנקודת מבט עמוקה יותר, הוא זה שמאפשר את קיומו. מי מחליט בסוף אם נסבול או נהנה? אליעד טוען שבסופו של דבר, מי שמחליט מה יקרה זה האדם עצמו, אבל לא תמיד במודע. כל בחירה וכל החלטה נובעות מכך שיש לאדם חלקים מנוגדים בתוכו. הוא מדגיש שהכל קורה כרצונו של האדם, וגם הכל נגד רצונו, מכיוון שכל דבר שקיים בעולם הוא גם משהו שהאדם רוצה בו...
מהו רצון? איך נוצר רצון? למה אני רוצה משהו? למה אני לא רוצה משהו? למה רע לי? למה אני בוחר משהו? בחירה חופשית, רצון חופשי, למה אני רוצה להרגיש טוב? רוצה שלמות, רוצה הכל, רוצה דבר והיפוכו
מהו רצון? איך נוצר רצון? למה אני רוצה משהו? למה אני לא רוצה משהו? למה רע לי? למה אני בוחר משהו? בחירה חופשית, רצון חופשי, למה אני רוצה להרגיש טוב? רוצה שלמות, רוצה הכל, רוצה דבר והיפוכו
...למה רע לי? למה אני בוחר משהו? בחירה חופשית, רצון חופשי, למה אני רוצה להרגיש טוב? רוצה שלמות, רוצה הכל, רוצה דבר והיפוכו מהו רצון ואיך הוא נוצר? אליעד כהן מסביר לעומק מהו רצון, מדוע אנחנו רוצים דברים מסוימים, מדוע אנחנו לא רוצים דברים אחרים, ומה הקשר בין רצון לבין תחושת החיסרון שאנחנו חווים. לפי אליעד, רצון הוא ביטוי של תחושת חיסרון פנימית. כשאדם אומר שהוא רוצה משהו, המשמעות היא שהוא מזהה תחושה של חיסרון פנימי, משהו שחסר לו, והוא מבקש למלא את החיסרון...
בחירה חופשית, סיבתיות ואקראיות, מי מפעיל את אלוהים, לאהוב את השנאה, שקר עצמי, למה לשנות את המציאות
בחירה חופשית, סיבתיות ואקראיות, מי מפעיל את אלוהים, לאהוב את השנאה, שקר עצמי, למה לשנות את המציאות
...אחת שכוללת את הכל. שימו לב, מקום וזמן, זה כמעט אותו הדבר. כשאני אומר, פה ושם, כשאני אומר שם, אני מתכוון לזמן אחר, כשאת חושבת על מקום אחר, את תמיד חושבת על זמן אחר. את לא יכולה לחוות כאן ושם באותו זמן. זה תמיד בזמן אחר. מה זה נקרא זמן? זמן זה גם סוג של מקום. יש מקום של האירועים של אתמול, ויש מקום של האירועים של היום. ש האם זה הכל קורה באותו זמן? אליעד: אם יש לך שאלה ואת צריכה להמר, תהמרי שזה הכל אחד. אם את נתקלת בשאלה, ששואלים אותך אם יש הבדל או אין...
חוסר שליטה ובחירה חופשית - מה לעשות?
חוסר שליטה ובחירה חופשית - מה לעשות?
...אדם טוען שהוא עושה פעולה שגורמת לו להרגיש רע. לדוגמה, אדם שעוזר לאחרים למרות שזה פוגע בו. אליעד מסביר שגם במקרה כזה, האדם עוזר לאחר כי באותו רגע זה מה שגורם לו להרגיש הכי טוב או הכי פחות רע. אפילו אם אדם חושב שהיה מרגיש יותר טוב אילו לא היה עוזר, בפועל הוא עזר כי הרגיש שבתוך המצב הנתון, העזרה הייתה הדרך הטובה ביותר להקל על תחושותיו הרעות. מדוע כל פעולה שאנו עושים היא עבור עצמנו בלבד? כל פעולה שאדם עושה, בין אם היא לעזור למישהו אחר או אפילו להזיק...
מהו פרדוקס השקרן מכרתים? הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים, הכל בידי שמיים חוץ מצינים ופחים, הכל צפוי והרשות נתונה, פרדוקס הבחירה החופשית, שאלת הבחירה והידיעה, פרדוקס לוגי, רלטיביזם
מהו פרדוקס השקרן מכרתים? הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים, הכל בידי שמיים חוץ מצינים ופחים, הכל צפוי והרשות נתונה, פרדוקס הבחירה החופשית, שאלת הבחירה והידיעה, פרדוקס לוגי, רלטיביזם
...תיאור זה מציב את השאלה האם זה אפשרי באופן לוגי לעמוד על האמת במשפט כזה, במיוחד כאשר האדם מצהיר שהכל מה שהוא אומר הוא שקר. הפרדוקס יוצא מתוך דיאלוג שבו שאלות וטעויות רווחות: מהו שקר? האם ניתן לאבחן את המשמעות של האמירה במצבים שבהם קיימת אובייקטיביות לסתירות? מה משמעות המשפט הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים? לאחר מכן, הדיון עובר אל מושג הבחירה החופשית והכיצד זה משתלב עם עקרון הכל בידי שמיים. נושא זה עוסק בשאלת האם יש מקום לבחירה חופשית בעולם שבו כל דבר...
בחירה חופשית, דיכאון מהעדר בחירה חופשית, אין רצון אם אין בחירה, רצון עצמי לא עצמי, הזדהות עם הרצון העצמי
בחירה חופשית, דיכאון מהעדר בחירה חופשית, אין רצון אם אין בחירה, רצון עצמי לא עצמי, הזדהות עם הרצון העצמי
...מציין שההתמודדות עם האמת הזאת דווקא עשויה להביא את האדם בסופו של דבר לתחושת שלווה מוחלטת ולתחושה הטובה ביותר האפשרית. האם הרצון הוא אישי או לא אישי? אליעד מדגיש כי כאשר הוא אומר שלאדם אין באמת בחירה, אין הכוונה שהאדם לא יחווה רצון כלל. אלא שהרצון שהאדם חווה לא יהיה באמת אישי, לא יהיה רצון פרסונאלי או אינדיבידואלי. כלומר, גם אם אדם מרגיש שהוא רוצה משהו מסוים, אליעד מסביר שזה לא באמת הוא שרוצה את זה. הרצון אינו רצונו האישי של האדם, אלא חלק ממציאות...
נקמה וסליחה, איך לא לרצות לנקום? איך לסלוח למי שפגע בך? איך לא להיפגע מאנשים? איך לסלוח לאנשים? איך לוותר על הרצון לנקמה? איך להתייחס לבן אדם כמו לרובוט? למה מישהו פגע בי? עובדות ופירושים, למה אני נפגע מאנשים? בחירה חופשית
נקמה וסליחה, איך לא לרצות לנקום? איך לסלוח למי שפגע בך? איך לא להיפגע מאנשים? איך לסלוח לאנשים? איך לוותר על הרצון לנקמה? איך להתייחס לבן אדם כמו לרובוט? למה מישהו פגע בי? עובדות ופירושים, למה אני נפגע מאנשים? בחירה חופשית
...מאשר בגלל אובדן הדבר עצמו. יש גם צדדים שונים לשאלה הזאת. למשל, יש אנשים שיכולים להעדיף שהכסף ייגנב מהם מאשר ללכת לאיבוד, כדי לא להרגיש אשמים באובדן. כל תגובה כזאת נובעת לא רק מהפגיעה עצמה, אלא מהפירוש האישי של כל אדם לאירוע, וכך המצב משתנה מאדם לאדם. איך להתמודד עם הפגיעה מבחינת פרשנות? אליעד ממליץ על דרך נוספת - לחקור את המניעים של מי שפגע בנו. האם באמת הייתה לו שליטה מלאה על מעשיו? האם הוא היה מונע על ידי דפוסים אוטומטיים או לחצים מסוימים? ברגע...
הבחירה החופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית, האם אין בחירה חופשית, רצון חופשי, הבחירה של אלוהים, דטרמיניזם, מהי בחירה חופשית, תשובה יחסית, תשובה מוחלטת
הבחירה החופשית, חופש הבחירה, האם יש בחירה חופשית, האם אין בחירה חופשית, רצון חופשי, הבחירה של אלוהים, דטרמיניזם, מהי בחירה חופשית, תשובה יחסית, תשובה מוחלטת
...בחירה. אך אם הוא מנסה להזיז את התקרה ואינו מצליח, הוא חושב שאין לו בחירה. מבחינת החוויה האישית, הוא מתייחס להבדל בין הדברים שהוא יכול לעשות לאלו שלא. אבל מבחינה אובייקטיבית מוחלטת, ייתכן שבכלל אין הבדל בין שני המקרים - או שהוא יכול לעשות את שניהם, או שאינו יכול לעשות אף אחד מהם. אולי יש מנגנון פנימי בלתי נראה שגורם לו לפעול בדרך מסוימת, ולכן כל הבחירות אינן באמת שלו אלא דטרמיניסטיות לחלוטין. למה אלוהים לא יכול לומר שיש בחירה חופשית? אליעד נותן דוגמה:...
אבולוציה, תורת האבולוציה, מדע, לוגיקה, הוכחה מדעית, בחירה חופשית, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה מדעית, הוכחות מדעיות, איך נוצר האדם? מאיפה בא האדם? משמעות החיים, אדם או רובוט
אבולוציה, תורת האבולוציה, מדע, לוגיקה, הוכחה מדעית, בחירה חופשית, פילוסופיה של המדע, פילוסופיה מדעית, הוכחות מדעיות, איך נוצר האדם? מאיפה בא האדם? משמעות החיים, אדם או רובוט
...לחשוב מחדש על המושג התפתחות. הוא שואל מדוע מייחסים להתפתחות אבולוציונית ערך חיובי דווקא, ולא שלילי? לדוגמה, מדוע מייחסים התקדמות לתהליך שבו קופים התחילו להשתמש בכלים, ולא מתייחסים לזה כאל נסיגה? הוא טוען שהתפתחות היא מושג סובייקטיבי, כי אין הגדרה מוחלטת שמפרידה בין התקדמות לנסיגה. הוא מציע במקום זאת להשתמש בביטוי שינוי ברמת מורכבות במקום התפתחות. האם יש משמעות אמיתית לידיעת מקור האדם? בסיכום הדיון, אליעד מציע לבחון האם ההתעניינות באבולוציה באמת מוסיפה...
בחירה רגשית, לבחור מה להרגיש, בחירה חופשית רגשית, מה אתה רוצה להרגיש? לבחור להרגיש טוב, לבחור להרגיש רע, פריצה לבית, ליהנות מסבל, שליטה ברגשות, יצירת רגשות
בחירה רגשית, לבחור מה להרגיש, בחירה חופשית רגשית, מה אתה רוצה להרגיש? לבחור להרגיש טוב, לבחור להרגיש רע, פריצה לבית, ליהנות מסבל, שליטה ברגשות, יצירת רגשות
...אנחנו נתקלים במצבים שבהם קשה לנו לשלוט במה שאנחנו מרגישים. לדוגמה, אליעד כהן מציין מקרה שבו פרצו לביתו של אדם, ובמקום להיכנס למצב של סבל ותחושת אובדן, אפשר לבחור לשמוח על כך שמשהו גרם לנו לחוות משהו חדש או לנקות את הסביבה שלנו. ברוב המקרים, כאשר אדם נתקל במצבים כאלו, הוא לא מרגיש שיש לו הרבה אופציות אלא רק אופציה אחת, שהיא לסבול. אליעד מסביר כיצד דווקא בשנייה שבה אנחנו חווים אובדן או סבל, אנחנו יכולים לבחור להרגיש את ההפך - להיות בשמחה. איך נוכל...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בחירה חופשית - למה אין ויש בחירה חופשית זה אחד?
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
לבחור להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: דטרמיניזם, הכל צפוי והרשות נתונה, רצון חופשי, בחירה חופשית, חופש הרצון, איך נוצר העולם? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה לא להתאבד? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש או אין אלוהים? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? מה המשמעות של החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? מי ברא את אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? איך להיות מאושר? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? האם יש משמעות לחיים? האם המציאות היא טובה או רעה? האם לדומם יש תודעה? איך נוצר העולם? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? למה העולם קיים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מהי תכלית ומשמעות החיים? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך להנות בחיים? האם הכל אפשרי? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש אמת מוחלטת? האם יש בחירה חופשית? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים ועוד...

בחירה חופשית להצליח בחיים - הספר על: הכל צפוי והרשות נתונה, איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להאמין בעצמך? איך ליצור אהבה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להעריך את עצמך? איך לשפר את הזיכרון? איך להצליח בראיון עבודה? איך לעשות יותר כסף? איך להצליח בזוגיות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לקבל החלטות? איך למצוא זוגיות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לשנות תכונות אופי? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם גירושין? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לא להישחק בעבודה? איך להיות מאושר ושמח? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחנך ילדים? איך לפרש חלומות? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לנהל את הזמן? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך למכור מוצר ללקוחות ועוד...

לבחור בשקט נפשי אמיתי - הספר על: רצון חופשי, איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? כעס ועצבים? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך להשיג איזון נפשי? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Free-Will.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא רצון חופשי, חופש הרצון, חופש הבחירה ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לאתר Free-Will.EIP.co.il בלבד!
מומלץ ביותר, לצטט תוכן מהאתר במקומות שונים,
ובתנאי שתמיד יצורף קישור לכתובת שבה מופיע התוכן המקורי ולאתר.
האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1563 שניות - עכשיו 11_08_2025 השעה 14:06:33 - wesi15