משמעות החיים, איך נוצרת משמעות? איך נוצר הרצון? איך להשתחרר מרצון? למה יש רצון? מה נותן רצון? מה זה משנה הרצון? איך לא להרגיש רע? מרגיש שהרצון נכפה עלי, חוסר בחירה חופשית
איך נוצרת משמעות החיים ומהיכן מגיע הרצון?
אליעד כהן מסביר את מושג משמעות החיים על ידי בחינת השאלה איך נוצרת משמעות, ומדוע יש בכלל רצון. משמעות נוצרת מהרצון של האדם להשיג דבר מסוים, כאשר הוא מרגיש שהשגת הדבר הרצוי תיתן לו תחושה טובה יותר. אך אליעד מבהיר נקודה מהותית: הרצון עצמו הוא בעייתי, מכיוון שברגע שקיים רצון שלא מתממש, האדם חש רע, וברגע שהוא מתממש, נוצרת תחושה זמנית של טוב אך מיד נוצר רצון חדש וחוזר חלילה. זו הסיבה לכך שהאדם מחפש להשתחרר מהרצון, מאחר שהוא חווה את הרצון ככפייה, וכך נוצר אצלו חוסר בחירה חופשית.
אליעד משתמש בדוגמה מעשית כדי להמחיש זאת: אם אדם רוצה לראות סרט, אך נאמר לו שנגמרו הכרטיסים, הוא חש רע משום שהרצון לראות את הסרט לא התממש. אך אם הוא נאלץ לראות סרט שכלל לא מעניין אותו, ונאמר לו שהכרטיסים אזלו, הוא דווקא ישמח מכך. מכאן שאליעד מסביר שהבעיה אינה בכך שהרצון נכפה על האדם, אלא בכך שהאדם מזדהה עם הרצון. כאשר האדם מזדהה עם הרצון, הוא מרגיש שהרצון "שלו", וכך חווה כאב כאשר הרצון אינו מתממש.
האם האדם באמת בוחר את הרצונות שלו או שהם נכפים עליו?
אליעד מתייחס באופן מפורט לשאלה האם הרצונות שלנו הם באמת שלנו או נכפים עלינו. הוא מדגים כיצד אדם יכול לחקור את מקור הרצון שלו לעומק. בתהליך זה, האדם מגלה שהרצון למעשה אינו בשליטתו המלאה, אלא קיים כבר מראש. הרצון פשוט מופיע במודעות האדם מבלי שהוא יצר אותו. לדוגמה, אדם לא מחליט במודע "לרצות להצליח" או "לרצות להימנע מכאב", אלא הרצונות הללו פשוט קיימים בתוכו לפני שהספיק להחליט אם הוא רוצה בהם או לא.
אליעד מבהיר כי ככל שאדם מעמיק יותר בחקירת מקור הרצון, הוא מגיע להבנה שהרצונות אינם שלו באופן מוחלט, אלא משהו שכאילו נכפה עליו. אך למרות זאת, הוא ממשיך להזדהות איתם. ההזדהות עם הרצון היא שמייצרת את התחושה שהרצון הוא חלק מהאדם עצמו. הוא מביא דוגמה נוספת לכך שאם יש רצון מסוים, כמו לדוגמה "שיהיה לך מעניין ולא משעמם", הרי שגם הרצון הזה יכול להיחוות כנכפה. האדם לא באמת בוחר לרצות שלא ישעמם לו - הרצון קיים מעצמו.
איך אפשר להשתחרר מתחושת הכפייה של הרצונות?
כדי להשתחרר מתחושת הכפייה של הרצונות, אליעד מציע לבצע תהליך של חקירה עצמית עמוקה, שבו האדם בודק האם באמת יש לו תועלת מהרצון הזה. הוא מציע לשאול "מה יוצא לי מזה שאני מזדהה עם הרצון?" כאשר האדם מגלה שהרצון לא נותן לו שום דבר ממשי, הוא מתחיל להשתחרר מההזדהות איתו. התהליך הזה מוביל לכך שהרצון כבר לא נתפס ככפוי, משום שהאדם כבר לא מזדהה איתו באותה מידה.
אליעד מביא דוגמה לכך שאם האדם אומר "הרצון הזה עושה לי טוב, " אז יש לשאול האם הוא בטוח בכך. אם הרצון באמת היה עושה טוב, האדם היה מרגיש טוב גם ללא תלות בהתגשמותו. מכיוון שהאדם לא מרגיש טוב כל הזמן, זה מוכיח שהרצון בעצם לא יכול לספק את הטוב האמיתי שאותו האדם מחפש.
מה קורה כשהאדם מגיע להבנה שהרצון אינו שלו?
כאשר האדם מבין לעומק שהרצון אינו באמת שלו, נוצר מצב שבו הרצון כבר לא מפריע לו. אליעד מסביר שבמצב הזה האדם חווה תחושה של שחרור ושלווה, מכיוון שהוא מפסיק להתייחס ברצינות לרצונות שמופיעים אצלו. הרצונות ממשיכים להופיע, אך האדם כבר לא מרגיש שהם מגדירים אותו או שולטים בו. במצב כזה, האדם יכול להגיע לחוויה של חופש מוחלט...
אליעד כהן מסביר את מושג משמעות החיים על ידי בחינת השאלה איך נוצרת משמעות, ומדוע יש בכלל רצון. משמעות נוצרת מהרצון של האדם להשיג דבר מסוים, כאשר הוא מרגיש שהשגת הדבר הרצוי תיתן לו תחושה טובה יותר. אך אליעד מבהיר נקודה מהותית: הרצון עצמו הוא בעייתי, מכיוון שברגע שקיים רצון שלא מתממש, האדם חש רע, וברגע שהוא מתממש, נוצרת תחושה זמנית של טוב אך מיד נוצר רצון חדש וחוזר חלילה. זו הסיבה לכך שהאדם מחפש להשתחרר מהרצון, מאחר שהוא חווה את הרצון ככפייה, וכך נוצר אצלו חוסר בחירה חופשית.
אליעד משתמש בדוגמה מעשית כדי להמחיש זאת: אם אדם רוצה לראות סרט, אך נאמר לו שנגמרו הכרטיסים, הוא חש רע משום שהרצון לראות את הסרט לא התממש. אך אם הוא נאלץ לראות סרט שכלל לא מעניין אותו, ונאמר לו שהכרטיסים אזלו, הוא דווקא ישמח מכך. מכאן שאליעד מסביר שהבעיה אינה בכך שהרצון נכפה על האדם, אלא בכך שהאדם מזדהה עם הרצון. כאשר האדם מזדהה עם הרצון, הוא מרגיש שהרצון "שלו", וכך חווה כאב כאשר הרצון אינו מתממש.
האם האדם באמת בוחר את הרצונות שלו או שהם נכפים עליו?
אליעד מתייחס באופן מפורט לשאלה האם הרצונות שלנו הם באמת שלנו או נכפים עלינו. הוא מדגים כיצד אדם יכול לחקור את מקור הרצון שלו לעומק. בתהליך זה, האדם מגלה שהרצון למעשה אינו בשליטתו המלאה, אלא קיים כבר מראש. הרצון פשוט מופיע במודעות האדם מבלי שהוא יצר אותו. לדוגמה, אדם לא מחליט במודע "לרצות להצליח" או "לרצות להימנע מכאב", אלא הרצונות הללו פשוט קיימים בתוכו לפני שהספיק להחליט אם הוא רוצה בהם או לא.
אליעד מבהיר כי ככל שאדם מעמיק יותר בחקירת מקור הרצון, הוא מגיע להבנה שהרצונות אינם שלו באופן מוחלט, אלא משהו שכאילו נכפה עליו. אך למרות זאת, הוא ממשיך להזדהות איתם. ההזדהות עם הרצון היא שמייצרת את התחושה שהרצון הוא חלק מהאדם עצמו. הוא מביא דוגמה נוספת לכך שאם יש רצון מסוים, כמו לדוגמה "שיהיה לך מעניין ולא משעמם", הרי שגם הרצון הזה יכול להיחוות כנכפה. האדם לא באמת בוחר לרצות שלא ישעמם לו - הרצון קיים מעצמו.
איך אפשר להשתחרר מתחושת הכפייה של הרצונות?
כדי להשתחרר מתחושת הכפייה של הרצונות, אליעד מציע לבצע תהליך של חקירה עצמית עמוקה, שבו האדם בודק האם באמת יש לו תועלת מהרצון הזה. הוא מציע לשאול "מה יוצא לי מזה שאני מזדהה עם הרצון?" כאשר האדם מגלה שהרצון לא נותן לו שום דבר ממשי, הוא מתחיל להשתחרר מההזדהות איתו. התהליך הזה מוביל לכך שהרצון כבר לא נתפס ככפוי, משום שהאדם כבר לא מזדהה איתו באותה מידה.
אליעד מביא דוגמה לכך שאם האדם אומר "הרצון הזה עושה לי טוב, " אז יש לשאול האם הוא בטוח בכך. אם הרצון באמת היה עושה טוב, האדם היה מרגיש טוב גם ללא תלות בהתגשמותו. מכיוון שהאדם לא מרגיש טוב כל הזמן, זה מוכיח שהרצון בעצם לא יכול לספק את הטוב האמיתי שאותו האדם מחפש.
מה קורה כשהאדם מגיע להבנה שהרצון אינו שלו?
כאשר האדם מבין לעומק שהרצון אינו באמת שלו, נוצר מצב שבו הרצון כבר לא מפריע לו. אליעד מסביר שבמצב הזה האדם חווה תחושה של שחרור ושלווה, מכיוון שהוא מפסיק להתייחס ברצינות לרצונות שמופיעים אצלו. הרצונות ממשיכים להופיע, אך האדם כבר לא מרגיש שהם מגדירים אותו או שולטים בו. במצב כזה, האדם יכול להגיע לחוויה של חופש מוחלט...
- איך להשתחרר מרצונות?
- איך נוצרת משמעות החיים?
- האם יש בחירה חופשית?
- למה אני מרגיש רע?
- האם הרצונות שלנו באמת שלנו?
- למה יש לי רצונות?
- איך לא להזדהות עם רצון?